انکرتکست (Anchor text) یا عنوان لینک و متن لینک، کاراکترهایی در یک متن است که قابلیت کلیک کردن را دارد و کاربران را به صفحهای دیگر منتقل میکند. وظیفه اصلی انکرتکست، ایجاد ارتباط بین صفحات است. این کاراکترها فاکتور مهمی در سئو هستند و برای الگوریتم پنگوئن گوگل، بسیار اهمیت دارند. امروزه مدیران سایتها و تولیدکنندگان محتوا به اهمیت انکرتکستها بیش از پیش پی بردهاند؛ اما متاسفانه شیوه صحیح استفاده از این فاکتور را نمیدانند. در این مقاله تلاش میکنیم با معرفی انواع Anchor text و آموزش بهینه سازی آن، به سئو سایت شما کمک کنیم.
انکر به معنی لنگر یا قلاب است و درواقع کلمه مشخص شده را به صفحهای دیگر قلاب میکند. این موضوع در مقالات آموزشی زیاد اتفاق میافتد. برای مثال زمانی که در حال نوشتن متنی درباره Anchor Text و تاثیر آن در سئو هستید، کلمه «سئو» میتواند یک انکرتکست باشد و خوانندگان را به صفحه مربوطه هدایت کند. متخصصان سئو بر این باورند که بهترین نوع متن لینک، کاربر را به صفحهای منتقل میکند که موضوع مشابه یا مرتبط با متن لینک دارد. معمولا انکرتکستها با رنگ آبی و با خطی که زیر متن آنها وجود دارد، مشخص میشوند؛ هرچند امکان تغییر رنگ لینک وجود دارد و بسته به اینکه از کدام کد html استفاده میکنید، میتوانید کلمه موردنظر را با underline یا به صورت ساده نشان بدهید. علت اهمیت انکرتکست در سئو، کلمات کلیدیای است که میتواند به روشهای مختلف در متن لینک استفاده شود. موتورهای جستجو با بررسی کلمات موجود در متنهای لینک، درباره محتوای صفحه وب، تصمیم میگیرند و در صفحه نتایج جستجو، آنها را نمایش میدهند.
تبلیغات درون متنی/
اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت ارزان کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحی سایت شرکتی و طراحی سایت فروشگاهی را مطالعه کنید. من به شما پیشنهاد می کنم خدمات طراحی سایت پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند.
تبلیغات درون متنی
این نوع لینکها نهتنها صفحات داخلی سایت را به یکدیگر پیوند میدهند، بلکه میان سایتهای مختلف نیز پیوند برقرار میکنند. زمانی که متن لینک متناسب با موضوع صفحه شما انتخاب نشده باشد، این پیوند امتیازی برای شما نخواهد داشت. با این حال، شما نمیتوانید روی آنها کنترلی داشته باشید و موتورهای جستجو، به طور طبیعی آنها را ایندکس خواهند کرد. در مقابل، استفاده بیشازحد از انکرتکست به طوری که موتورهای جستجو متوجه شوند که این کار به شکل اغراق آمیز انجام شده است، از نشانههای توزیع غیرطبیعی متن لینک به شمار میآید و طبق قوانین گوگل، چنین وبسایتهایی جریمه خواهند شد. راحتترین راه برای به دست اوردن لینکهای متنی طبیعی، تولید محتوای ارزشمند است تا دیگر سایتها را به لینک دادن به سایت شما، متمایل کند. دانستن این نکته ضروری است که اگر چند وبسایت با انکرتکستهایی یکسان به سایت شما لینک بدهند و پیوند برقرار کنند، سایت شما به عنوان مرجعی معتبر درباره آن کلمه کلیدی شناخته خواهد شد.
انکرتکستها همان تگ a در html هستند و البته ارزش یکسانی ندارند. استفاده از متنهای لینکها در گذشته سادهتر بود؛ یعنی آدرس سایت را با کلمه کلیدی موردنظر لینک میکردند و بر این اساس، رتبه دریافت میکردند. اما در حال حاضر انکرتکستها متنوعتر شدهاند و عدم استفاده صحیح، موجب پنالتی شدن سایت میشود. تنوع Anchor Text ها برای کسب امتیاز در گوگل ضروری است. برای بهینه کردن متن لینکها، بهتر است انواع آن را بشناسید:
این نوع انکرتکستها در متن با عبارتهای آشنا و تکراری مانند «ادامه مطلب»، «بیشتر بخوانید»، «اینجا کلیک کنید»، «اینجا بروید»، «اینجا را بخوانید» شناخته میشوند. استفاده زیاد از این نوع متن لینک، به سئو سایت ضربه میزند.
اگر از نام تجاری یا برند در متن لینک استفاده کنید، انکرتکست نام تجاری را به کار بردهاید. یکسان بودن نام تجاری و کلمه کلیدی، برای سئو سایت شما مشکل ایجاد خواهد کرد. بنابراین به صورت اغراقآمیز از نام تجاری خود به عنوان کلمه کلیدی و متن لینک استفاده نکنید.
در این نوع متن لینک، کلمه کلیدی به کار برده نمیشود و از url سایت به عنوان متن و لینک استفاده میشود، به همین دلیل با عنوان URL Anchor Text نیز از آن نام برده میشود.
این نوع anchor text، کاربردیترین و بهترین نوع متن لینک، برای نامآشنا کردن نام تجاری است. با این کار موجب جلب اعتماد بیشتر کاربران میشوید.
یکی از بهترین راهها برای لینک زدن به صفحات، قرار دادن لینک در تصویر سایت است. این نوع متن لینکها متن ندارند و تنها از تصویر استفاده میکنند.
در این نوع متن لینک، به جای استفاده از کلمه کلیدی، از کلمه مترادف استفاده میشود. این کار باید با استراتژی انجام شود و در صورت انتخاب صحیح کلمات مترادف، نتایج درخشانی خواهد داشت. استفاده از «بهینه سازی سایت» به جای «سئو»، مثال گویایی برای سایتهایی است که در زمینه سئو فعالیت میکنند.
در این روش، کلمه کلیدی موردنظر، در بخشی از عبارت قرار میگیرد. این نوع متن لینک معمولا طولانی است و پسوند و پیشوند و سایر کلمات را نیز با کلمه اصلی ترکیب میکند.
گاه کلماتی که در متن لینک قرار میگیرند، بخشی از جمله یا عبارتی طولانی اند. مثلا «تاثیر استفاده نادرست از انکرتکست نام برند در سئو سایت» میتواند عنوان لینک مناسبی برای صفحهای باشد که مطالب آموزشی درباره Anchor text دارد.
در این نوع انکرتکست، کلمه کلیدی به صفحه موردنظر شما لینک میدهد. این کلمات در سئو سایت اهمیت زیادی دارند ولی استفاده اغراقآمیز از آنها موجب جریمهشدن توسط گوگل میشود.
نکتهای که در ابتدای امر باید به خاطر بسپارید، عدم استفاده از لینکها و anchor text های تکراری است. همچنین استفاده تنها از کلمه کلیدی انتخاب درستی نیست و سایت شما را پنالتی میکند. به صفحات باکیفیت و دارای مطالب ارزشمند لینک بدهید، سعی کنید انکرتکستهایی که استفاده میکنید، حتیالامکان به سایتهای دارای Domain Authority و Page Authority بالا لینک بدهند. زمانی که از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده میکنید، Anchor text شما توسط گوگل اسپم میشود. بنابراین از حالتهای مختلف کلمه کلیدی برای متن لینک استفاده کنید. گوگل که همواره در پی ارائه بهترین نتایج جستجو به کاربران است، از سال ۲۰۱۵ تکنولوژی پردازش زبان طبیعی را راه انداخته است. با این روش، گوگل انکرتکستهای مربوط به محتوا را شناسایی میکند. همچنین اگر بک لینک غیرمرتبط در متن استفاده کنید، روی نتایج جستجو تاثیر منفی خواهید گذاشت. از پست مهمان در سایتهای معتبر استفاده کنید و عناوین لینک مرتبط را داخل متن قرار دهید. بهتر است از چند نوع Anchor text استفاده کنید. لینک دادن به صفحاتی که اسپم اند، موجب افت رتبه شما خواهد شد. توزیع متناسب لینک در متن موضوع مهمی است. سعی کنید از عنوان صفحه یا عنوان پست وبلاگ برای ساخت Anchor Text کمک بگیرید. رصد چگونگی استفاده رقبایتان از انکرتکستها را از یاد مبرید. سئو حوزهای رقابتی است و به هیچ عنوان نباید از تحلیل رقبای خود دست بکشید.
بر اساس راهنمای گوگل هر قسمت از سایت، شامل لینک ها و انکر تکست لینک ها، باید برای کاربر ارزش واقعی داشته باشند. لینک ها باید در جایی قرار داشته باشند که کاربر انتظار دیدن آن ها را دارد. به این ترتیب آن ها می توانند نسبت به لینکی که اطلاعات با ارزشی برای آن ها دارد آگاه شوند. با باهوش تر شدن الگوریتم های گوگل بصورت سالیانه، شما باید از ایجاد انکر تکست تکراری و انکر تکست بر اساس کلمات کلیدی در سایت خود اجتناب کنید. عدم انجام این روش نتیجه ای جز پنالتی شدن سایت در بر نخواهد داشت.
نقل قولی از Neil Patel:
من دوست دارم لینک های طبیعی ایجاد کنم، زیرا که گوگل چنین میخواهد. شما نمی توانید از مهندسی که تمام روز کاری خود را صرف طراحی الگوریتمی برای باهوش تر بودن می کند. باهوشتر باشید. بنابراین از رادارهای گوگل فاصله بگیرید. بر روی تولید محتوای با کیفیت تمرکز کنید و از پنالتی گوگل و دیگر موتورهای جستجو اجتناب کنید.
البته، شما به لینک های با کیفیت احتیاج دارید. لینک هایی که از صفحات مرتبط ایجاد شده باشند. اجتناب از لینک های بی کیفیت در سایت های نا مرتبط هم به همان میزان ضروری است. دریافت لینک از دامنه های دارای اعتبار دامنه و اعتبار صفحه بالا و قابل اعتماد یکی از ضروریات سئو سایت محسوب می شود. از لینک های اسپم اجتناب کنید (over-optimization را اگر بخواهیم لفظ به لفظ ترجمه کنیم به معنی زیاد از حد بهینه شده است. که می توان این مفهوم را از آن برداشت کرد که برای بهینه سازی لینک های خود طوری عمل نکنید که لینک ها به حدی بهینه شده باشند که دیگر به نظر طبیعی نرسند.) گوگل از لینک هایی که بیش از حد غنی نوشته شده باشند قدر دارنی نمی کند. یعنی آنها را اسپم تشخیص می دهد. انکر تکست که در تعداد بالا بر اساس کلمات کلیدی ایجاد شده باشند. یک پرچم قرمز بزرگ برای گوگل است. یعنی نشان دهنده سوء استفاده از بک لینک برای افزایش رتبه سایت است. نتیجه چنین روشی هم قطعا پنالتی شدن است. در عوض، تلاش برای ایجاد لینک های طبیعی با گسترش دامنه انکر تکست در لینک های ورودی، برای مثال : بجای قرار دادن متن:" شرکت توسعه نرم افزار" در همه پست های مهمان، از کلماتی مانند:" شرکت تولید نرم افزار" یا "قابل اعتماد ترین شرکت تولید نرم افزار" یا عباراتی مانند اینها استفاده کنید.
با گذر زمان گوگل الگوریتم های خود را توسعه داده است. تا این الگوریتم ها بتوانند معنی واقعی محتوای یک صفحه را درک کنند. از سال 2015 گوگل سیستم DeepMind را مورد تست قرار داد. این سیستم برای پردازش زبان طراحی شده است و در واقع به هوش مصنوعی الگوریتم امکان یادگیری می دهید. در حال حاضر برای ربات های گوگل درک وجود ارتباط بین انکر تکست با محتوای صفحه کاری ساده است. اگر لینک داخلی بدون ارتباط به یک صفحه ایجاد کنید. اینکار ممکن است که به رتبه سایت شما صدمه بزند. این مطلب برای بک لینک های با انکر تکست بی ارتباط نیز صحت دارد. گوگل به شدت بر روی تجربه کاربران متمرکز است. گوگل تلاش می کند که بهترین محتوای مرتبط را در ساده ترین روش در اختیار کاربران قرار دهد. مشخصا، انکر تکست بی ارتباط با محتوای یک صفحه خارج از این چهارچوب قرار می گیرند.
یکی از کلید های موفقیت در سئو داشتن انکر تکست مرتبط است. تکنیک هایی مانندکمپین های پست مهمان و روش هایی شبیه به آن با قصد تولید بک لینک های سالم انجام می شوند. نکته ای که باید در این قسمت به آن اشاره کنیم این است که: اگر شما پست مهمان ایجاد کرده اید و تمرکز لینک های ورودی از این پست های مهمان کلمه کلیدی " نکته های بازاریابی دیجیتال " باشد. درج لینک در محتوای مرتبط با بازاریابی دیجیتال با کلمات کلیدی کاملا یکسان، کلمات کلیدی نسبت یکسان، کلمات کلیدی Lsi (دارای معنای مشابه ) انجام می شود. واضح است که چنین محتوایی با انکر تکست"نکته های بازاریابی دیجیتال" نمی تواند در سایتی باشد که هیچ ارتباطی با بازاریابی دیجیتال ندارد. نکته : بهترین استفاده را از کلمات کلیدی LSI (کلماتی کلیدی که بصورت نامشخصی مفهمومی یکسان با کلمه کلیدی را القا می کنند) و کلمات کلیدی نسبتا شبیه به کلمه کلیدی اصلی را در پست های مهمان انجام دهید. به این ترتیب ظاهر یک انکر تکست طبیعی به این متن های لنگر شده خواهید داد. این کار از نظر رتبه گرفتن در گوگل مفید خواهد بود.
گرفتن لینک از سایت های بی کیفیت و لینک دادن به سایت های نامعتبر، بعد از بروز رسانی الگوریتم مرغ مگس خوارگوگل بر روی رتبه سایت در نتایج جستجو نقش کلیدی بازی می کند. لینک های دریافتی خود را چک کنید و مطمئن شوید که لینک بی کیفیت ایجاد نکرده اند. ممکن است بابت برخی از این لینک های مضر هزینه پرداخت کرده باشید. با اینحال عدم حذف آن ها موجب می شود که سایت ضرری بسیار بیشتر از هزینه های پرداختی شما داشته باشد. لینک دادن به یک سایت خطرناک باعث از بین رفت سریع اعتبار و رتبه سایت شما خواهد شد.
نسبت درست و مناسب استفاده از انواع انکر تکست، همواره مورد بحث بوده است. اما رعایت موارد زیر در انکر تکست ضروری است:
نسبت مناسب برای انکر تکست چیست؟
پاسخ محتاطانه این است که نسبت درست انواع انکر تکست در شرایط مختلف متفاوت است. با توجه به مقاله anchor text case studies فرمول طلایی نسبت انکر تکست عبارت است از:
اما یادتان باشد قبل از رعایت این نکته طلایی رقبای خود را تحلیل کنید. تنها وقتی که رقبای خود را پشت سر گذاشتید. میتوانید به مرتب کردن متن های لنگر شده خود به پردازید. تا آن موقع باید از الگوی رقبا تبعیت و از آن پیشی بگیرید.
بیشتر سئو کاران تنها به صفحات اصلی سایت خود لینک می دهند. مثلا تنها به صفحه اصلی سایت و صفحه محصولات لینک ایجاد می کنند. در حالی که گوگل و سایر موتورهای جستجو می دانند که اگر کاربران سایت بخواهند برای صفحه ای لینک ایجاد کنند آن صفحه یک صفحه دارای محتوا خواهد بود. مثلا یکی از صفحات بخش بلاگ سایت. در واقع لینک طبیعی به صفحه ای ایجاد می شود که ارزش لینک شدن را داشته باشد. کاری که باید انجام شود این است که به صفحات داخلی مرتبط خود برای تولید لینک تمرکز کنید. تا علاوه بر تولید لینک طبیعی، لینک های خود را بصورت انعطاف پذیر ایجاد کرده باشید. تا علاوه بر هدایت کاربران به صفحات اصلی سایت آنها را به صفحات داخلی خود نیز هدایت کرده باشید.
کاربران اغلب مطالب را مطالعه نمی کنند. بلکه آن را رو خوانی می کنند. به این ترتیب چند پاراگراف اول، سر تیترهای اصلی و فرعی، عکس ها به نقاط توجه کاربر تبدیل می شوند. به این ترتیب قرار دادن لینک در این مناطق باعث افزایش توجه کاربر به لینک شده و میزان کلیک شدن لینک و میزان ارتباط کاربر با محتوا افزایش یابد. خیلی برای انجام اینکار وسواس به خرج ندهید. اگر انکر تکست توصیفی باشد و کاربر برای محتوای صفحه مقصد ارزشی قائل باشد بر روی لینک کلیک می کند.
حجم فراوان اطلاعات در فضای مجازی به اندازهای است که حوصله کاربران را سر میبرد و بسیاری از صفحات را سرسری میبندند. تجربه ثابت کرده است که پاراگرافهای ابتدایی صفحات، سرتیترها، تیترهای داخلی و تصاویر توجه کاربران را به خود جلب میکنند و بهتر است لینکها را در این بخشها قرار دهید.
در پایان، باید به شما یادآوری کنیم که هیچ فرمول تضمینی برای دستیابی به نتیجه بهتر وجود ندارد، اما متخصصان سئو معتقدند استفاده بیشتر از انکرتکست نام برند، در متن موثرتر است و متن لینکها هرچه کمتر با کلمات کلیدی تطابق کامل داشته باشند، برای سئو سایت شما بهتر خواهد بود. اکنون میدانیم که نحوه صحیح استفاده از متن لینک به چه صورت است و چگونه بیشترین ترافیک را به سمت صفحه مورد نظر شما هدایت میکند. بنابراین سعی کنید Anchor text ها را به طور طبیعی به کار ببرید و برای تولید محتوا، استراتژی مناسب داشته باشید تا در صفحه نتایج جستجوی گوگل، از رتبهی خوبی برخوردار شوید.
همانطور که میدانیم، رتبهبندی سایتها در گوگل از اهمیت ویژهای برخوردار است. همچنین در آموزش سئو، بارها به تمهیدات متنوع گوگل برای ارائه نتایج درست، دقیق و جامع به کاربران اشاره کردهایم. الگوریتمهای گوگل مانند پنگوئن، پاندا، کبوتر، مرغ مگسخوار و… همگی به بهتر شدن نتایج جستجو کمک کردند؛ اما پس از عرضه الگوریتم پاندا گوگل، مشکلات دیگری توجه موتور جستجوگر گوگل را به خود جلب کرد. این مشکل، «محتوای تکراری» بود که هنگام ایندکس کردن مطالب، دردسرساز میشد و خود را بدین صورت نشان داد که گوگل یک محتوای واحد را با چند آدرس پیدا میکرد، نمیتوانست محتوای اصلی را در نظر بگیرد، در نتیجه قادر به رتبهبندی درست صفحه در نتایج جستجو نبود. متا تگ کنونیکال (canonical tag) برای جلوگیری از چنین مشکلی در نتایج جستجو استفاده میشود. در این مقاله با کاربردهای تگ کنونیکال و مزایای آن آشنا میشویم.
از اوایل ۲۰۰۹، موتورهای جستجو از این تگ در جستجوی مطالب استفاده میکنند؛ اما بسیاری از اپراتورها و صاحبان سایتها، هنوز به استفاده از ان رو نیاوردهاند. تگ کنونیکال درباره محتوای تکراری و محتوای دلخواه است. دلایل زیادی میتواند برای محتوای تکراری وجود داشته باشد، مانند:
1. آدرس URL های مختلف: در سایتهای تجارت الکترونیک زیاد اتفاق میافتد که از فیلترهای متعددی مانند قیمت، رنگ، امتیاز و… استفاده کنند.
2. شناسه URL بخشهای مختلف: این شناسهها معمولا به طور اتوماتیک توسط سیستم شما تولید میشوند. سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) معمولا این کار را به صورت اتوماتیک انجام میدهند.
3. استفاده از HTTP، HTTPS ،WWW در آدرس سایت به صورت همزمان: موتورهای جستجو آدرسهای زیر را به صورت صفحات مجزا شناسایی و ایندکس میکنند:
http://www.mydomain.com,http://mydomain.comand,https://www.mydomain.com
4. آدرس URL های Country : هنگامی که از چند URL برای یک محتوای خاص استفاده میکنید، این اتفاق رخ میدهد و محتوای شما به عنوان محتوای تکراری، ایندکس میشود. اما در این حالت محتوا نیست که در حال کپی شدن است، بلکهURL های متعددی وجود دارند که محتوای مشابهی را عرضه میکنند. در واقع محتوای کپی شده بدین صورت است که محتوای اصلی در www.mydomain.com و محتوای کپی در http://www.someotherdomain.com عرضه شده است.تگ کنونیکال درباره محتوای داخلی صفحات یک سایت است.
5. نسخه موبایلی سایت با آدرسهایی مانند m.sitename.com و www.sitename.com
6. بازنشر یا کپی محتوای سایت در سایتهای دیگر
7. کوچک و بزرگ بودن حروف در آدرس صفحات سایت موجب سردرگمی موتورهای جستجو میشود. اگر هاست سایت شما به حروف کوچک و بزرگ حساس نیست، دچار مشکل خواهید شد.
هرچند استفاده از تگ کنونیکال اجباری نیست اما در تمام مواردی که بیان شد، باید از تگ کنونیکال استفاده شود تا موتورهای جستجو متوجه کپی نبودن مطالب بشوند، محتوا را ایندکس کنند و در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) نمایش بدهند. مت کاتس نیز پیشتر اعلام کرده بود که محتوای کپی به ندرت به پنالتی سایت منجر میشود، مگر آنکه اسپم باشد یا برای دستکاری رتبه سایت استفاده شده باشد. گوگل در اغلب موارد محتوای کپی را نادیده میگیرد تا برای نمایش سایتها در صفحه نتایج جستجو دچار مشکل نشود.
استفاده نامناسب از تگ کنونیکال باعث میشود شما در سئو رقیب خودتان بشوید ضمن این که کاربرد اشتباه این تگ، ورودی سایت شما را از گوگل کاهش میدهد.
تبلیغات میان متنی
سئو سایت برای موتورهای جست و جو و همچنین تبلیغات گوگل ادوردز از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. شرکت پیام آوا خدمات طراحی سایت تهران و سئو را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد. بازاریابی و تبلیغات به رکن اساسی جامعه امروز ما تبدیل شده است.
تبلیغات میان متنی
1. وبمستران گاه این تگ را به اشتباه به کار میبرند. برای اجتناب از مشکلات موجود، ابتدا باید تصمیم بگیرید کدام URL یا نشان اینترنتی را ترجیح میدهید و تگ کنونیکال را به آن اضافه کنید. اگر آدرس صفحه اصلی را به عنوان کنونیکال سایر صفحات تعریف کنید، به موتورهای جستجو اعلام کردهاید که همه صفحات سایتتان، یک کپی از صفحه اصلی هستند و گوگل آنها را ایندکس نمی کند؛
2. اغلب سیستمهای مدیریت محتوا تگ کنونیکال را دارند و میتوانید آن را به URL اضافه کنید. کسانی که از CMS وردپرس برای سایت خود استفاده میکنند، از پلاگین woseo-canonical filter استفاده میکنند. تا HTTP یا HTTPs را به عنوان URL اصلی سایت مشخص کرده و زیردامنهها را تعیین کنید. اگر این تگ را به طور نادرست به کار ببرید، موتورهای جستجو نمیتوانند مطالب را به درستی ایندکس کنند و رتبهدهی به صفحات، میان صفحات مختلف تقسیم میشود؛
3. تعریف بیش از یک تگ کنونیکال برای یک صفحه؛
4. عدم تعریف لینک کنونیکال به طور صحیح: به خاطر داشته باشید باید حتما از آدرسهایی که با HTTPS و WWW ساخته شدهاند، استفاده کنید؛
5. در سایتهای فروشگاهی معمولا صفحات به صورت جداگانه ایندکس میشوند، درباره اینکه کدام صفحه تگ کنونیکال داشته باشد، درست تصمیم بگیرید؛
استفاده از خصوصیت rel=canonical در صفحات سایت شما کمک بسیار زیادی به موتور جستجو می کند تا بتوانند نسخه اصلی صفحات را برای ایندکس از بین صفحات تکراری سایت شما تشخیص دهند. این روش از طریق موتورهای جستجوی زیادی پشتیبانی می شود از جمله گوگل، یاهو و بینگ. استفاده از rel=canonical از ایندکس شدن صفحات تکراری در موتور جستجو جلوگیری می کند، این موضوع بیشتر برای لینک های داخلی سایت اتفاق می افتد، مانند لینک هایی که در نتایج جستجو ظاهر می شوند. در هر صورت، استفاده از rel=canonical می تواند تا حدودی مشکل زا باشد به این دلیل که تعریف آن برای مدیران سایت ها واضح نیست و این موضوع باعث می شود که تنظیمات سایت خود را به اشتباه انجام دهند.
برای اینکه دچار مشکل نشوید، به طور بسیار جدی پیشنهاد می کنیم که از شیوه های ارائه شده در این مقاله برای بهبود وضعیت سایت خود استفاده کنید:
تصویر کنید که یک صفحه داریم که مطالب آن به صورت زیر صفحه بندی شده اند:
مشخص کردن rel=canonical ازصفحه 2 و صفحات دیگر به صفحه اول کار درستی نیست، به این دلیل که این صفحات duplicate page محسوب نمی شوند و محتوای متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. استفاده از rel=canonical در این حالت باعث خواهد شد که سایر صفحات (صفحات 2 به بعد) در موتورهای جستجو ایندکس نشوند. محتوای مفید یک سایت ممکن است با استفاده از این کار از دست برود و در نتایج موتورهای جستجو ظاهر نشود. در این حالت پیشنهاد گوگل استفاده از یک rel=canonical در صفحات جز به یک صفحه از کل مقالات است. همچنین می توانید از خصوصیاتی مانند rel=prev و rel=next برای حرکت بین مطالب استفاده کنید. در واقع rel=canonical به صفحه ای باید لینک شود که تمام مطالب را در خود داشته باشد، اگر چنین صفحه ای طراحی نشده است، تنها از rel=next و rel=prev استفاده شود.
تگ مانند بسیاری از تگ های HTML هر دو حالت آدرس های نسبی و مطلق را قبول می کند، آدرس های نسبی از یک آدرس نسبت به صفحه فعلی استفاده می کنند. به عنوان مثال “images/cupcake.png” به این معنی که آدرس تصویر فوق در پوشه images نسبت به مسیر فعلی قرار دارد. آدرس های مطلق شامل مسیر مطلق هستند و با http شروع می شوند. مشخص کردن در یک صفحه به صورت یک مسیر نسبی شناخته می شود زیرا با عبارت http:// شروع نشده است، موتورهای جستجو نیز این آدرس را به صورت نسبی در نظر گرفته و این موضوع باعث می شود که در این آدرس خطا گرفته و آدرس فوق را در نظر نگیرند. این موضوع باعث می شود که اطلاعات صفحه فوق در موتورهای جستجو ایندکس نشود.
هر از چندگاهی مشاهده می شود که به صورت غیر عمد rel=canonical برای چندین صفحه تکراری تعریف می شود. در موارد بسیار نادر اشتباهات تایپی ساده ای را می بینیم، اما بسیاری از مواقع یک مدیر سایت پرمشغله قالبی را در سایت خود کپی می کند در حالیکه به rel=canonical فکرنکرده است. در این مواقع سایت مورد نظر به سایت طراح قالب لینکی به صورت rel=canonical داده است و این موضوع باعث می شود که سایت مورد نظر در موتورهای جستجو ایندکس نشود.
اگر از یک قالب استفاده می کنید، این موضوع را چک کنید که لینک های rel=canonical آن قالب را کپی نمی کنید.
از طرف دیگر صفحاتی هستند که شامل چندین تعریف rel=canonical به آدرس های متفاوت می باشند. این موضوع زمانی اتفاق می افتد که مدیران سایت ها از پلاگین های سئو – SEO – که یک خصوصیت rel=canonical را به صورت پیش فرض در صفحه قرار می دهند، استفاده می کنند. این موضوع باعث می شود که به صورت نادانسته مدیرسایت باعث چنین مشکلی در سایت خود شود. گوگل تمام لینک هایی از این قبیل را نادیده می گیرد، در این مواقع سایت مورد نظر هرگونه مزیتی که از قرار دادن rel=canonical می توانست بدست بیاورد را با این کار از دست می دهد.
در هر دو حالت فوق، چک کردن مجدد سورس صفحات سایت به مدیران سایت کمک خواهد کرد که مشکلات سایت خود را برطرف کنند. حتما بخش Head سایت خود را چک کنید و در نظر بگیرید که لینک های rel=canonical ممکن است از هم جدا پخش شوند. همچنین خصوصیات پلاگین هائی که برای سایت خود نصب می کنید را همواره چک کنید.
فرض کنیم که شما یک سایت درباره دسرها دارید. سایت شما اطلاعات مفید طبقه بندی شده ای از "شیرینی ها" و "بستنی ها" دارد. هر روز یک دستور غذای جدید در هر گروه اضافه می شود. به عنوان مثال صفحه فرود شیرینی سایت شما شامل یک مقاله ویژه برای "کیک قهوه قرمز مخملی" است، به دلیل اینکه گروه "شیرینی" معمولا محتوای یکسانی مانند "کیک قهوه قرمز مخملی" دارد، شما یک لینک با خصوصیت rel=canonical از صفحه گروه به مقاله ویژه خود می دهید.
اگر موتور جستجو خصوصیت rel=canonical فوق را قبول کند، تمام مقالات مرتبط با شیرینی های شما در نتایج موتور جستجو ظاهر نخواهد شد. این موضوع به این دلیل است که سیگنال های rel=canonical به موتورجستجو می گوید که سایر صفحات شما به صورت تکراری می باشند و صفحه اصلی سایت شما مقاله "کیک قهوه قرمز مخملی" است. در هر صورت اگر بخواهید که کاربران بتوانند هر دو گروه مطالب شما و مقالات آنها را پیدا کنند، بهترین کار این است که هر صفحه تنها به خودش از ارجاع rel=canonical استفاده کند و یا به طور کلی از چنین دستوری استفاده نکنید. این موضوع را به خاطر داشته باشید که تعریف canonical برای مشخص کردن آدرس اینترنتی است که ترجیح می دهید در نتایج موتور جستجو نمایش داده شود و از اضافه کردن آن برای یک گروه از مقالات یا صفحات فرود سایت خود جدا خودداری کنید.
تگ Link برای rel=canonical تنها باید در بخش head صفحات html استفاده شود. برای اجتناب از دریافت خطاهای تجزیه html بهتر است خصوصیت rel=canonical را در نزدیکترین خط نسبت به تگ قرار دهید. زمانی که تگ فوق در بخش body صفحه قرار می گیرد باعث می شود که دستور فوق نادیده گرفته شود. حل کردن این مشکل بسیار ساده است، کافی است که مکان قرار گرفتن تگ فوق را چک کرده و همواره در نظر داشته باشید که دستور فوق باید در بخش سایت شما قرار گیرد.
در صورتی که صاحب چند سایت با محتوای مشابه باشید، این تگ در کنترل اعتبار و رتبه محتوای سایتها میتواند موثر باشد. به این ترتیب میتوانید تمرکز خود را روی بهبود رتبه یک سایت قرار دهید. سایت هایی مانند آمازون که فروش اینترنتی و اپلیکیشن فروش دارند، در شبکههای اجتماعی خود از تگ کنونیکال استفاده میکنند، یعنی URL کوتاهتری دارند و این آدرس ریدایرکت نمیشود.
زمانی که صفحه X را به صفحه Y ریدایرکت ۳۰۱ میکنید، کاربران بدون مشاهده صفحه X، به صفحه Y منتقل میشوند؛ اما اگر صفحه X را با کنونیکال به صفحه Y منتقل کرده باشید، موتورهای جستجو این موضوع را متوجه میشوند بنابراین اگر دوست دارید علاوه بر موتورهای جستجو، کاربران نیز به صفحه اصلی هدایت شوند، بهتر است از تگ کنونیکال استفاده کنید.
جمعبندی : تگ کنونیکال چیست؟
تگ کنونیکال ابزاری قدرتمند برای بهینه سازی سایت شماست و در این مقاله توضیح دادیم که محتوای تکراری چگونه موجب حذف سایت شما از نتایج جستجو میشود. وبمسترها نباید تنها کاربران را در نظر بگیرند، بلکه میبایست باتهای موتورهای جستجو را هم در نظر بگیرند، زیرا آنها وظیفه ایندکس کردن صفحات را بر عهده دارند. از آنجا که موتورهای جستجو هر URL را صفحهای مجزا شناسایی میکنند، وجود محتوای تکراری موجب افت رتبه سایت و کاهش ترافیک ورودی به سایت شما میشود. تگ کنونیکال زمانی استفاده میشود که میخواهیم ربات جستجوگر گوگل را راهنمایی کنیم تا از بین چند صفحه که محتوای تکراری دارند، کدام صفحه را اصلی در نظر بگیرد. اولین قدم در استفاده از تگ کنونیکال، مشخص کردن URL اصلی و قرار دادن این تگ در URL آن است. همچنین سیستمهای مدیریت محتوا CMS در وردپرس به شما این امکان را میدهند تا از پلاگین Yoastاستفاده کنید و تگ کنونیکال را برای هر صفحه آدرس تعریف کنید. این موضوع در سایتهایی که تجارت الکترونیک میکنند، زیاد اتفاق میافتد. با استفاده صحیح از تگ کنونیکال، میتوانید موجب بهبود رتبه سایت خود در SERP شوید اما با استفاده نادرست از آن، رقیب خودتان در سئو میشوید.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
تبلیغات میان متنی/
درب شیشه ای چیست؟ا یکی از ملزومات دکوراسیون لوکس و مدرن ساختمان های امروز به حساب می آیند. قیمت درب شیشه ای را در سایت قائم الکتریک مشاهده کنید. همچنین درب ورودی ساختمان ها نیز برای حفظ امنیت عبور و مرور نیازمند تجهیزات راهبند است. قیمت راهبند را از قائم الکترونیک به راحتی دریافت کنید. تیم نکته عمومی و عامیانه این است که در شیشه ای یا همان درب شیشه ای به درب اتوماتیک شیشه ای اشاره دارند. درب شیشه ای در انواع مختلف را از قائم الکترونیک بخواهید.
تبلیغات میان متنی
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------