آدرس سایت یا URL و لینک های داخلی سایت در سئو سایت تاثیر گذار هستند. اما ساختارهای سایت که بر روی سئو تاثیر می گذارند به این موارد ختم نمی شوند. برای مثال زیر دامنه ها و زیر شاخه ها نیز بر سئو موثرند. اینها جزئی از ساختار سایت هستند که در تعیین رتبه سایت در گوگل نقش بازی می کنند. تفاوت آنکه صفحه ای در زیر شاخه ای قرار داشته باشد و یا در زیر دامنه سایت قرار داشته باشد همواره زیاد نیست. اما در مواردی بین این دو از نظر سئو تفاوت وجود خواهد داشت.
تبلیغات درون متنی/
اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحی سایت شرکتی و طراحی سایت فروشگاهی را مطالعه کنید. من به شما پیشنهاد می کنم خدمات طراحی سایت پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند.
تبلیغات درون متنی
قبل از آنکه به بررسی منافع و مضرات زیر شاخه و زیر دامنه در سئو سایت بپردازیم بهتر است که تفاوت آنها را مشخص کنیم.
زیر دامنه یک سایت چیزی شبیه به آدرس زیر است :
subdomain.domain.com
همانطور که از مثال بالا کاملاً مشخص است زیر دامنه قبل از نام دامنه اصلی در آدرس درج می شود. به این ترتیب گوگل و کاربران به این نتیجه خواهند رسید که محتوای زیر دامنه از محتوای اصلی سایت شما کاملاً مجزا است. در سایت های تجاری اصولاً بلاگ سایت را در یک زیر دامنه طراحی می کنند تا از بقیه سایت مجزا شود. سایت هایی که دارای فروم هستند نیز آدرس فروم خود را در یک زیر دامنه قرار می دهند تا از بقیه سایت مجزا باشد.
اما زیر شاخه ها برخلاف زیر دامنه بعد از آدرس سایت درج می شوند. به مثال زیر نگاه کنید:
domain.com/subdirectory
تفاوت زیر دامنه و زیر شاخه به ساختار آنها محدود نمی شود. تفاوت اصلی آنها در نوع محتوایی است که درون آنها قرار داده می شود. یک قانون مشخص برای آنکه چه زمانی از زیر دامنه و چه زمانی از زیر شاخه استفاده کنید وجود ندارد. اما بطور کلی اگر محتوای شما برای یک سایت مستقل مناسب تر است، شما باید از زیر دامنه ها استفاده کنید. اگر محتوای شما تفاوت چندانی با محتوای اصلی سایت شما ندارد، شما میتوانید از زیر شاخه ها استفاده کنید. برای مثال: اگر یک سایت درباره طراحی سایت دارید. می توانید زیر شاخه هایی در ارتباط با آموزش، ابزارهای رایگان، کارهای هنری و غیره داشته باشید. اما مکان فروش تمپلیت و طراحی ها را در یک زیر دامنه باید قرار دهید.
بسیار سخت است که بگوییم به کارگیری زیر دامنه برای سئو مفیدی است یا مضر زیرا عوامل تعیین کننده دیگری نیز در این بین تاثیر گذار هستند. اما یکی از مزایای قطعی زیر دامنه برای سئو زمانی است که شما برای یک کلمه کلیدی چند صفحه داشته باشید.
گوگل برای نمایش صفحات سایت ها در یک کلمه کلیدی، برای دامنه ها محدودیت قائل می شود. البته موارد استثناء هم وجود دارد. اما بطور کلی اگر شما از زیر دامنه استفاده کنید، این محدودیت شامل شما نمی شود. برای مثال اگر شما از زیر شاخه ها در سایت خود استفاده کنید و 10 صفحه درباره یک موضوع داشته باشید گوگل در بهترین حالت دو یا سه عدد از آنها را به مخاطبانش نشان خواهد داد. اما اگر شما از 5 زیر دامنه استفاده کنید شما برای هر زیر دامنه شانس 2 تا 3 بار نمایش در صفحه نتایج گوگل را دارید که به معنای حداقل نمایش 10 لینک در گوگل است. به خاطر داشته باشید این به آن معنا نیست که با افزایش تعداد زیر دامنه بطور قطع گوگل سایت شما را به دفعات بیشتری در صفحه نتایج جستجو نمایش می دهد. این موضوع اصلاً یک موضوع قطعی و گارانتی شده نیست.
ارزش زیر دامنه ای که کلمات کلیدی در آدرس آن به کار رفته از زیر شاخه ای که کلمه کلیدی در نام آن به کار رفته بیشتر است. بنابراین اگر در دامنه اصلی خود از کلمه کلیدی خاصی استفاده نکرده اید که امکان تولید محتوای با کیفیت برای آن را دارید می توانید از یک زیر دامنه کمک بگیرید.
مزایای زیر دامنه برای سئو کاملاً محسوس و قابل لمس است، هرچند که زیر دامنه می تواند معایبی هم برای سئو سایت داشته باشد. زیر دامنه را سخت تر می توان راه اندازی و مدیریت کرد.
زیر دامنه همواره معیارهای دامنه اصلی را به ارث نمی برد. مثلاً پیچ رنک دامنه اصلی می تواند 5 و برای دامنه فرعی می تواند صفر باشد. این موضوع به تنهایی برای آنکه شما از ایجاد زیر دامنه منصرف شوید کافیست. به کارگیری زیر دامنه به معنی آن است که شما باید آن را از ابتدا سئو کنید.
اگر انتظار یک لیست بلند بالا از مزایای زیر شاخه ها در سئو را دارید متاسفانه چنین لیستی وجود ندارد. در حقیقت به کارگیری زیر شاخه ها تنها دارای دو مزیت در سئو است.
اول: درست مانند زیر دامنه ها در زیر شاخه ها شما می توانید از کلمات کلیدی در آدرس زیر شاخه استفاده کنید.
دوم: زیر شاخه ها مزایای سایت اصلی را به ارث می برند. این بدان معنی است که اگر سایت شما به طور کلی به خوبی عمل می کند. زیر شاخه های های سایت نیز از این مزیت بهره مند خواهند بود. درحالی که در زیر دامنه ها شما ناچار هستید که سئو را از صفر برای زیر دامنه شروع کنید.
از مهمترین معایب به کارگیری زیر شاخه ها این است که نمایش صفحات سایت شما را محدود می کند. همانطور که قبلاً در همین مقاله اشاره کردیم. گوگل تعداد نمایش هر دامنه را به 2 تا 3 عدد در صفحه نتایج جستجو محدود کرده است. بنابراین اگر صفحات شما در زیر شاخه ها دارای موضوع مرتبطی باشند احتمالاً گوگل آنها را در صفحه اصلی نمایش نتایج، نشان ندهد.
از زیر دامنه ها برای موضوعات بزرگتر استفاده کنید. مثلاً اگر یک سایت در ارتباط با سلامت دارید می توانید هر گروه اصلی از بیماری ها را در یک زیر دامنه بحث کنید (قلب، عروق، تنفس و...) و برای هر بیماری یک زیر شاخه در هر گروه ایجاد کنید (حمله قلبی، آنفلانزا و...).
سخن پایانی
بازاریابی و تبلیغات به رکن اساسی جامعه امروز ما تبدیل شده است. سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو و همچنین تبلیغات گوگل ادوردز از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. شرکت پیام آوا خدمات طراحی سایت تهران و سئو را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد.
قبل ار آنکه به منافع و مضرات زیر شاخه و زیر دامنه در سئو طراحی سایت بپردازیم بهتر است که تفاوت آنها را مشخص کنیم . زیر دامنه یک طراحی سایت چیزی شبیه به آدرس زیر است همانطور که زیر دامنه قبل از نام دامنه اصلی در آدرس طراحی سایت درج می شود به این ترتیب گوگل وکاربران به این نتیجه خواهند رسید که محتوای زیر دامنه از محتوای اصلی طراحی سایت شما کاملا مجزا است. در طراحی سایت تجاری اولا بلاگ طراحی سایت را در یک زیر دامنه طراحی می کنندتا از بقیه طراحی سایت مجزا شود طراحی سایت هایی که دارای فروم هستند نیز آدرس فروم خود را در یک زیر دامنه قرار می دهند تا از بقیه طراحی سایت مجزا باشد.
معمولا زیر شاخه ها برخلاف زیر دامنه طراحی سایت درج می شود تفاوت زیر دامنه وزیر شاخه در طراحی سایت به ساختار آنها محدود نمی شود .تفاوت اصلی آنها در نوع محتوایی است که درون آنها قرار داده می شود .یک قانون مشخص برای آنکه چه زمانی از زیر دامنه و جه زمانی از زیر شاخه استفاده کنید وجود ندارد . اما به طور کلی اگر محتوای شما برای یک طراحی سایت مستقل مناسب تر است شما باید از زیر دامنه استفاده کنید .
اگر محتوای شما تفاوت چندانی با محتوای اصلی طراحی سایت شما ندارد شما می توانید از زیر شاخ ها استفاده کنید اگر یک سایت درباره طراحی سایت دارید می توانید از زیر شاخه ها در ارتباط با آموزش ،ابزار های رایگان ،کارهای هنری و غیره داشته باشید اما مکان فروش تمپلیت و طراحی ها را در یک زیر دامنه باید قرار دهید .
بسیار سخت است که بگوییم به کار گیری زیر دامنه برای سئو طراحی سایت مفید است یا مضر است زیرا عوامل تعین کننده دیگری نیز در این بین تاثیر گذار هستند .اما یکی از مزایای قطعی زیر دامنه برای سئو زمانی است که شما برای یک کلمه کلیدی چند صفحه داشته باشید. گوگل برای نمایش صفحات طراحی سایت ها دریک کلمه کلیدی برای دامنه ها محدودیت قائل می شود و البته موارد استثنائ هم وجود دارد اما به طور کلی اگر شما از زیر دامنه استفاده کنید این محدودیت شامل شما نمی شود.
برای مثال اگر شما از زیر شاخه ها در طراحی سایت خود استفاده کنید و ده صفحه درباره یک موضوع داشته باشید .گوگل در بهترین حالت دو یا سه عدد ار آنها را به مخاطبانش نشان خواهد داد. اما اگر شما از 5 زیر دامنه درطراحی سایت استفاده کنید شما برای هر زیر دامنه شانس دو تا سه بار نمایش در صفحه نتایج گوگل را دارید که به معنی حداقل نمایش ده لینک در گوگل است. به خاطر داشته باشید این به آن معنانیست که با افزایش تعداد زیر دامنه به طور قطع گوگل طراحی سایت شما را به دفعات بیشتری در صفحه نتایج جستجو نمایش می دهد . اپلیکیشن آموزش طراحی سایت که از بروز ترین و کاربردی ترین مقالات وب سایت نونگار پردازش می باشد را نیز مطالعه نمایید.