روابط عمومی آنلاین شباهت زیادی به روابط عمومی سنتی دارد. روابط عمومی بیشتر روی تاثیرگذاری بر مردم تمرکز دارد تا خرید مکانی برای انتشار محتوای برند شما. این تاثیرگذاری میتواند نتیجه یک داستان و محتوای خوب در مجلات، بلاگ، روزنامه و به تازگی، شبکههای اجتماعی باشد.
معمولا وقتی درباره روابط عمومی سنتی صحبت میکنیم، بیشتر منظورمان رسانههای سنتی مانند تلویزیون، رادیو، مجلات و روزنامه است.
در روابط عمومی آنلاین، رسانههای سنتی هم میتوانند هدف خوبی باشند، اما بیشتر تمرکز روی پلتفرم و شبکههای آنلاین، از موتورهای جستجو گرفته تا شبکههای اجتماعی، است. این رویکرد آنلاین روی موارد زیر تاثیر میگذارد:
توسعه و پیشرفت روابط عمومی میتواند هم مستقیم و هم غیرمستقیم باشد. یک کسب و کار میتواند هم از هشتگ و کلمات کلیدی استفاده کند و هم از ایمیل و خبرنامههای الکترونیکی. اما در قلب هردو روابط عمومی سنتی و آنلاین، داستانسرایی قرار دارد. این هیچوقت تغییر نمیکند، همیشه داستان و محتوای خوب است که جذابیت روابط عمومی آنلاین و آفلاین را حفظ میکند.
وابستگی مقوله روابط عمومی آنلاین و بازاریابی ایمیلی به یکدیگر بسیار زیاد است. بازاریابی ایمیلی یکی از روش های اساسی روابط عمومی آنلاین بشمار می رود. برای درک هر مبحثی در فضای آنلاین می توان آن مبحث را با دنیای واقعی مقایسه کرد و راه حل های دنیای واقعی را به دنیای اینترنت منتقل کرد. درباره روابط عمومی آنلاین نیز به همین ترتیب است. یک مسئول روابط عمومی در یک شرکت و یا یک اداره را در نظر بگیرید. شرح وظایف کارمند روابط عمومی را میتوان در دنیایی آنلاین تعریف کرد و به این ترتیب به مفهموم روابط عمومی آنلاین رسید. امروزه میتوان بازاریابی ایمیلی و کلیه روش های ارتباطی از طریق شبکه های اجتماعی و غیره را در زمره روش های روابط عمومی آنلاین قلمداد کرد.
تبلیغات درون متنی/
اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحی سایت شرکتی و طراحی سایت فروشگاهی را مطالعه کنید. من به شما پیشنهاد می کنم خدمات طراحی سایت پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند.
تبلیغات درون متنی
برای رسیدن به مفهوم سنتی روابط عمومی باید تعریفی از روابط عمومی در دنیای واقعی ارائه دهیم. سپس این تعاریف را در دنیای دیجیتال و آنلاین باز تعریف کنیم. قطعا برخی از مفاهیم روابط عمومی در دنیای الکترونیک تعریف متفاوتی میابند و باید راهکارهایی جدید برای آنها یافت. در برخی منابع روابط عمومی را به هر روشی برای برقراری ارتباط تعریف کرده اند. شاید این تعریف در کل درست باشد، ولی در دنیای واقعی بسیار انگشت شمارند شرکت ها و تولید کنندگانی که بتوانند از تمام روش های ارتباطی استفاده کنند. شاید در دنیای دیجیتال روش های برقراری ارتباط بی هزینه و کم هزینه به نظر برسند، ولی برای رسیدن به جایگاهی که در تبلیغات سنتی در آن میشد تمام مردم یک کشور را از پیامی آگاه کرد، در دنیای دیجیتال مستلزم صرف سالها زمان و تخصص و صد البته هزینه مالی بالا است. بنابراین ما در این مقاله با وجود پذیرش تمام روش های ارتباطی برای شکل گیری روابط عمومی، تنها به توضیح روش هایی می پردازیم که در دنیایی واقعی و در دنیای دیجیتال برای تمام تولید کنندگان کالا و عرضه کنندگان خدمات میسر و قابل دسترس باشد. روابط عمومی برای یک شرکت در ایران به معنی آن است که مشتریان را از کالاها و خدماتش آگاه کند و نظر آنها را در باره کالا و خدماتش دریافت کند. در بسیاری از مواقع این نظرات به هیچ راهی نمی روند و در برخی شرکت های بصورت انگشت شمار نظرات مشتریان در روند تولید محصولات موثر واقع می شوند.
روابط عمومی در شرکت های بزرگ دنیا، جایی است که سیاست گذاری های تبیلیغاتی شرکت در آنجا شکل می گیرد. این روابط عمومی است، که تغییر سلایق مشتریان را رصد می کند. آیا مردم امروز به دلیل مشاهده نتیجه ای که بیماری های قندی برای افراد ایجاد می کنند، به دنبال خرید شکلات هایی با شکر کمتر هستند. شرکت نوتلا با کم کردن 0.2 درصد از شکر محصولاتش میزان فروش محصولاتش را بین مردم فرانسه و انگلستان سه برابر کرد. ولی مردم ایتالیا نسبت به این تغییر واکنش منفی نشان دادن و محصولات شرکت نوتلا با افت 2% در ایتالیا مواجه شد. میدانید شرکت نوتلا برای تصمیم این موضوع نزدیک به سه سال بر روی رفتار خرید مردم در سه کشور آمریکا، انگلستان و فرانسه تحقیق کرده است. شرکت سلطنتی چای انگلستان روزانه سلیقه مردم را رصد میکند. این شرکت کارمندانی دارد که وظیفه ای بجز چشیندن طعم چای های تولید شده و سنجیدن این طعم با طعم مورد نظر مردم ندارند. شرکت سلطنتی چای انگلستان یکی از بزرگترین صادرکنندگان چای به سراسر دنیا است.
روابط عمومی بدون آنکه برنامه ای برای تغییر داشته باشید، تاثیر چندانی در توسعه کسب و کار ایجاد نخواهد کرد. برنامه ریزی برای تغییر محصولات تولیدی و حرکت به سمتی که مخاطب انتظار دارد، میتواند باعث موفقیت یک شرکت شود و برخلاف آن بی تفاوتی نسبت به تغییر ذائقه مردم میتواند موجب شکست بزرگترین شرکت ها شود. در مقاله های قبلی از شرکت شورلت مثال زدیم و گفتیم در پانزده سال قبل هر شخص ثروتمندی ماشین های شورلت را جزء سه برند برتر برای خرید خودرو میدانست. ولی آیا امروزه حتی ثروتمند ترین افراد جوامع مختلف، ماشین های شرکت شورلت را اصلا جزء ماشین هایی که ممکن است بخواهند بخرند حساب می کنند؟ میدانید این امر تنها به دلیل پافشاری شرکت شورلت به تولید خودرو با استاندارد های قبلی خود و عدم مطابقت با سلیقه جوانان ایجاد شده است.
مثال دیگر شرکت نوکیا است: شرکت نوکیا 10 سال قبل جزء یکی از دو شرکتی بود که هر شخصی تمایل داشت گوشی تلفن خود را از آن ها تهیه کند. ولی امروز حتی جزء ده شرکت اولی که اشخاص برای خرید به آنها فکر می کنند هم قرار ندارد. شرکت نوکیا برای انتقال سیستم عامل گوشی هایش به اندروید تعلل کرد. تعللی که موجب شکست این شرکت شد. استدلال شرکت نوکیا، عدم هماهنگی محصولات تولیدی شرکت ماکروسافت با محصولات گوگل شد. شرکت ماکروسافت امروز محصولاتش را بصورت کامل با محصولات شرکت گوگل هماهنگ کرده است. ولی نوکیا چطور آیا نوکیا مانند ماکروسافت میتواند جایگاه خود را از بازار گوشی دنیا پس بگیرد؟ شاید برای انجام اینکار شرکت نوکیا ناچار به پرداخت هزینه های گزاف تبلیغاتی و هزینه برای تولید تکنولوژی های جدید برای گوشی های خود مانند تکنولوژی نمایش همزمان تصویر دو دوربین عقب و جلو باشد.
بنابراین هنگامی که از روابط عمومی صحبت می کنیم، صرفا منظورمان این نیست که تبلیغات کنید، نویسندگان آنلاین استخدام کنید. و کمپین های تبلیغاتی ایجاد کنید. منظور این است که مشاهده کنید و حرف و سلیقه مخاطب خود را بشنوید برای تغییر برنامه داشته باشید.
شرکت بنز: در رکود اقتصادی اروپا و آمریکا خم به ابرو نیاورد، بعد از پایان رکود نتایج حاصل از فروش بنز در دوران رکود حتی بهتر از دوران قبل از رکود بود. شرکت بنز برای دوران رکود یک برنامه ریزی جالب انجام داده بود. با شروع دوران رکود شرکت بنز با شیخ نشین امارات قرار دادی برای تولید و عرضه خودرو های منحصر به فرد در امارات امضا کرد. با وجود سخت شدن قوانین مالیاتی در اروپا و آمریکا در دوران رکود میزان اروپاییان و آمریکایی هایی که به امارات سفر می کردند، روز به روز بیشتر شد و این سرمایه گذاری شرکت بنز در این کشورها را بیش از پیش با موفقیت روبرو کرد. ثروتمندان اروپا و آمریکا با دیدن خودروهای بنز در امارات که نظیر آن در اروپا و آمریکا موجود نبود، مانند نقل و نبات این خودروها را خریداری کردند. یک سیاست درست شرکت بنز را چنان از رقبا جلو انداخت که دیگر شرکت هایی مانند بی ام دبلیو در رویاهای خود هم نمیتوانند، به سطح رقابت با شرکت بنز بازگردند.
روابط عمومی براساس سنجش بازارهای مختلف و تحقیقات بازار و بازاریابی بین الملی تنها روش روابط عمومی است که می تواند برای تجارت سودی به همراه داشته باشد. بازاریابی و روابط عمومی امروزه یک دانش با دو اسم متفاوتند. اگر نمی دانید مردم آفریقای شمالی چه ذانقه ای دارند و آیا امکان عرضه کالا و خدمات شما در این کشورها وجود دارد یا خیر، رقبای شما در این کشور ها چه کسانی هستند؟ کالاهای رقابتی با کالا وخدمات شما در این کشورها با چه قیمتی عرضه می شود؟ کیفیت این کالا ها در مقایسه با کالاها و خدمات شما در چه جایگاهی است؟ شرکت شما روابط عمومی ندارد. و این امر اصلا شوخی بردار و قابل تعارف نیست.
شرکت باکس امروزه در بیش از 90 درصد کشورهای دنیا خدمات کلاد عرضه می کند و شرکت مایکروسافت مشتری این شرکت محسوب میشود و اکثر ما حتی اسم این شرکت را هم نشنیده ایم. روابط عمومی یعنی رابطه با عموم مردم در سراسر دنیا شناخت آنها و تحقیق درباره آنها. اگر انجام اینکار برای ما سود مالی به همراه نداشته باشد باید دیوانه باشیم که برای انجامش هزینه ای پرداخت کنیم.
مایکروسافت ویندوز لانگهورن را فدای بازاریابی محصولات خود در آفریقا کرد. هزینه ای بالغ بر 40 درصد کل درآمد مایکروسافت در آفریقا امروز آفریقا را به یک بازار واقعی برای محصولات مایکروسافت تبدیل کرده است. کدامیک از شرکت های ایرانی این قابلیت را دارند؟ تعدادشان از انگشتان دست کمتر است.
میزان درآمد شما و میزان قابلیت رقابت شما تنها با افزایش شناخت شما از بازارهای مختلف ممکن است. اگر میخواهید روابط عمومی قوی داشته باشید. به این فکر نکنید که در فلان روزنامه یک اگهی رپورتاژ چاپ کنید، یک نویسنده قابل برای صفحات آنلاین سایت خود استخدام کنید. ویا کارهایی مانند اینها، این کار ها باید جزء روتین تبلیغات شما باشد. روابط عمومی امروزه بسیار فراتر از این کار های ابتدایی است. روابط عمومی باید مسیر بازار های جدید را برای شما باز کند. باید از تغییر سلیقه مردم شما را آگاه کند. آیا امروز میتوان در خیابان کودکانی را دید که از مدرسه پیاده به خانه میروند؟ تعدادشان از انگشتان دست کمتر شده است. بنابراین اگر کالایی که تولید می کنید. مشتریانش کودکان مدرسه ای هستند. تبلیغات شما دیگر نمی تواند تنها برای کودکان جذاب باشد. کودکان امروز بشدت توسط والدینشان کنترل میشوند، شما باید کالای خود را به پدر و مادرهای کودکان بفروشید. این امر فروش محصولاتی مانند لواشک و یخمک را قطعا تحت تاثیر قرار میدهد، ولی کدامیک از این محصولات در این مدت تغییر کرده اند؟ هیچکدام. تبلیغات گاهی بی اثر میشود. گاهی لازم است ظاهر محصول، نام محصول، نحوه تبلیغ محصول تغییر کند.
تبلیغات میان متنی/
درب شیشه ای یکی از ملزومات دکوراسیون لوکس و مدرن ساختمان های امروز به حساب می آیند. قیمت درب شیشه ای را در سایت قائم الکتریک مشاهده کنید. همچنین درب ورودی ساختمان ها نیز برای حفظ امنیت عبور و مرور نیازمند تجهیزات راهبند است. قیمت راهبند را از قائم الکترونیک به راحتی دریافت کنید. درب شیشه ای اتوماتیک قائم الکترونیک/
تبلیغات میان متنی
دنیای آنلاین به شما امکان می دهد بدون پرداخت هزینه مالی با افراد مختلف در شبکه های اجتماعی در تماس باشید. با کمک ابزار های تحلیلی مشتریان سایت خود را تحلیل کنید. از دلایل عدم خرید آنها آگاه شوید و تغییرات لازم را در کمپین های بازاریابی خود انجام دهید. برای موفقیت در روابط عمومی آنلاین موارد زیر را بدقت اجرا کنید.
این تحقیقات باید لیستی از شرکت های فعال در کشور های مختلف، تولید کننده و یا عرضه کننده بودن این شرکت ها، قیمت و کیفیت کالاهای رقابتی با کالا و خدمات خود را شامل شود. علاوه بر این میزان هزینه حمل و نقل و قیمت عرضه کالا و خدمات را در کشورهای مختلف باید محاسبه کنید.
اگر فعالیت در شبکه های اجتماعی را به تبلیغ صرف ترجمه کنید. نتیجه ای برای شما ندارد. هنگامی که مردم درگیر حادثه ههایی مانند حادثه زلزله در غرب هستند، شما نمیتوانید بی تفاوت همچنان به تبلیغ محصول خود بپردازید. همراهی با احساسات مخاطبان میتواند شما را برای همیشه از رقبایتان به جلو بیاندازد. مثالا میتوانید یک کمپین حمایتی ایجاد کنید. و با تهیه ویدئو و عکس از کارهای این کمپین بین مخاطبان خود اعتبار بدست بیاورید.
یکی از اصلی ترین بازوهای روابط عمومی آنلاین ایمیل های تبلیغاتی است. بدلیل توضیحات کامل در مقاله بازاریابی ایمیلی چیست؟ از توضیح دوباره در این مقاله اجتناب می کنیم.
رتبه های بالا در نتایج جستجو یکی از بهترین روش های جذب مخاطب برای کالا و خدمات است و باید جزء راهکارهای روابط عمومی شما باشد. سئو یعنی بدست آوردن رتبه بالا در گوگل به صورت ارگانیک و طبیعی و این یعنی ارتباط بیشتر با مخاطب. ارتباطی که به صورت مستقیم باعث افزایش عرضه کالا و خدمات شما می شود.
با قراردادن بخش نظرات و پر کردن مصنوعی چند نظر، مخاطبان را به نوشتن نظرات ترغیب کنید. تمام سیستم های مدیریت محتوای موجود، امکان مدیریت کامل نظرات را به شما میدهند. بنابراین جای نگرانی برای نظرات نا مناسب در سایت نیست.
راهکاری برای تغییر کالا و خدمات خود با سلایق مخاطبان خود ایجاد کنید.
نکته : برخی شرکت ها بجای تغییر کالا و خدمات خود با ذائقه مشتری، ذائقه مشتری را براساس کالا و خدمات خود تغییر داده اند. نمونه موفق این کار در ایران شرکت لایکو می باشد. بنابراین خلاقیت را فراموش نکنید. خلاقیت کلید موفقیت در روابط عمومی است.
شروع روابط عمومی دیجیتال:
پیش از روابط عمومی آنلاین، شرکت ها عموما در مورد برند شرکت و اینکه چه کارهایی کرده اند صحبت های طولانی با مخاطبین بی علاقه انجام می دادند. این رویکرد دیگر موثر نیست. اینکه فقط در مورد نام تجاری شرکت صحبت کنید کافی نیست، بلکه باید محتوا تولید کنید؛ محتوا یک اصل مهم است. مطلب شما نباید در مورد محصول یا کمپانی شما باشد بلکه همیشه در مورد افرادی باید باشد که مصرف کننده محصول تولیدی شما هستند. به زبان دیگر، خودتان و محصول را توضیح ندهید و بالعکس مشتری خود را به عنوان قهرمان معرفی کنید.
سال گذشته، فلیکس بومگارتنر از بالاترین نقطه ای که تا کنون انسان از آن پریده است در حالی که ۸ میلیون انسان او را به صورت زنده از یوتیوب تماشا می کردند، به سمت زمین شیرجه رفت. برخی این سقوط آزاد ۳۹۰۰۰ متری را که Redbull اسپانسر آن بود، یک نمایش تبلیغاتی خطاب کردند. اما ماجرا چیزی بیشتر از یک نمایش بود: این کوشش، نمایشی از بازاریابی محتوا محور بود تا در سطحی غیرقابل تصور، مردم را به درون داستان تجاری شرکت ردبول بکشاند.
مزیت روابط عمومی دیجیتال:
موفقیت در روابط عمومی آنلاین:
برای موفقیت در روابط عمومی آنلاین موارد زیر را بدقت اجرا کنید.
سئو: رتبه های بالا در نتایج جستجو یکی از بهترین روش های جذب مخاطب برای کالا و خدمات است و باید جزء راهکارهای روابط عمومی شما باشد. در واقع سئو یعنی بدست آوردن رتبه بالا در گوگل به صورت ا طبیعی که این مهم ارتباط بیشتر با مخاطب را به همراه خواهد داشت. ارتباطی از جنس مستقیم که باعث افزایش عرضه کالا و خدمات شما می شود.
بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی: در صورتی که فعالیت در شبکه های اجتماعی را به تبلیغ صرف ترجمه کنید ، نتیجه ای برای شما ندارد. هنگامی که مردم درگیر حادثه هایی مانند حادثه سیل در شرق و غرب هستند، شما نمیتوانید بی تفاوت همچنان به تبلیغ محصول خود بپردازید. همراهی با احساسات مخاطبان میتواند شما را برای همیشه از رقبایتان به جلو بیاندازد. به عنوان مثال میتوانید یک کمپین حمایتی ایجاد کنید. و با تهیه ویدئو و عکس از کارهای این کمپین بین مخاطبان خود اعتبار بدست بیاورید یا خدمات خود را در قالب مسئولیت های اجتماعی با سیل زدگان عزیز ایران به انتشار بگذارید.
پاسخ گویی به نظرات کاربران: با قراردادن بخش نظرات و پر کردن مصنوعی چند نظر، مخاطبان را به نوشتن نظرات ترغیب کنید. تمام سیستم های مدیریت محتوای موجود، امکان مدیریت کامل نظرات را به شما میدهند. بنابراین جای نگرانی برای نظرات نا مناسب در سایت و شبکه های اجتماعی نیست.
سخن پایانی
بازاریابی و تبلیغات به رکن اساسی جامعه امروز ما تبدیل شده است. سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو و همچنین تبلیغات گوگل ادوردز از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. شرکت پیام آوا خدمات طراحی سایت تهران و سئو را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد.
صاحب هر کسب و کاری که باشید، بی تردید برای گسترش فعالیت هایتان با واژه بازاریابی محتوا مواجه شدهاید. جمله «محتوا پادشاه است» که نقل قولی از بیل گیتس است، آنقدر به روش های گوناگون تکرار و بازگفته شده است که شاید دیگر اثر بخشی خود را نداشته باشد؛ اما محتوا هنوز حرف اول را در موفقیت کسب و کار شما میزند و میبایست دیر یا زود به سراغ بازاریابی محتوا بروید.
پیش از هر چیز اجازه بدهید بر این نکته تأکید کنیم که واژهی بازاریابی (Marketing) در اصطلاح بازاریابی محتوا (Content) کمی محدودتر از چیزی است که به عنوان بازاریابی در فضای مدیریت میشناسیم و به کار میبریم (تعریف بازاریابی چیست؟)
مارکتینگ در اینجا بیشتر به مفهوم فروش نزدیک است.
علت این مسئله را هم باید در نخستین کسانی جست که این اصطلاح و تعبیرهای همخانوادهی آن را بهکار بردهاند.
ست گادین و جو پولیتزی (Joe Pullizzi) که در گروه نخستین استفادهکنندگان از واژههای بازاریابی درونگرا و بازاریابی محتوا هستند، هر دو اصراری به تفکیک واژههای بازاریابی و فروش ندارند. چنانکه کتاب All Marketers Are Liars نوشتهی ست گادین هم، بیشتر به فعالیت فروشندگان نزدیک است تا بازاریابان.
با وجودی که در تعریف بازاریابی محتوا هم، اتفاقنظر چندانی وجود ندارد، اما در اینجا یک تعریف را به عنوان نقطهی شروع، بررسی میکنیم. طبیعی است وقتی شما به یک متخصص بازاریابی محتوا و استراتژیست استفاده از محتوا تبدیل شوید، ممکن است مناسب بدانید تعریف و دیدگاه خودتان را ارائه کنید.
بازاریابی محتوا را می توان یکی از تکنیک های مدرن بازاریابی در فضای اینترنت دانست. بازاریابی محتوا با هدف ایجاد ارتباط با کاربر آغاز می شود و در ادامه به دنبال تبدیل کاربر به مشتری است. بازاریابی محتوا، تولید و به اشتراک گذاشتن محتوای رایگان ارزشمندی است که به جذب مشتری و مخاطب منجر شود. در حقیقت، بازاریابی محتوایی، هنر برقراری ارتباط با مخاطبان هدف است تا از طریق آن، محصولات و خدمات مان را به آن ها معرفی کنیم. با ارائه اطلاعات ارزشمند، مفید و کاربردی و مرتبط به خواسته های مخاطبان می توانیم آن ها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنیم. در بازاریابی محتوا، کیفیت محتوا بسیار بسیار مهم است و نقش اساسی را در جذب کاربران دارد.
محتوا هر آن چیزی است که پیام و معنی مشخصی را منتقل میکند. اگر محتوا را یک ظرف در نظر بگیریم، میتوانیم هر نوع اطلاعاتی را در این ظرف قرار بدهیم و این اطلاعات میتوانند هر شکلی داشته باشند. محتوا میتواند به صورت متن، اینفوگرافیک، تصویرسازی، نقاشی، ویدئو، انیمیشن، صدا و... باشد. امروزه بازاریابی محتوا از تمام روش های تولید محتوا استفاده میکند تا با استفاده از خلاقانه ترین و موثرترین پیام، مشتری های بیشتری جذب کند. تولید محتوا و بازاریابی محتوا از نظر هدفی که دنبال میکنند، با همدیگر تفاوت دارند؛ زیرا تولید محتوا بیشتر ناظر به فرآیند ایجاد مطلب و پیام است، در حالی که بازاریابی محتوا به دنبال جذب مشتری بیشتر از طریق محتواست. بنابراین تولید محتوا از بازاریابی آن جدا نیست و محتوایی موفق خواهد بود که برایش بازاریابی انجام گیرد.
ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات در چیست؟ بازاریابی محتوا از جهات مختلف از تبلیغات متمایز است. در بازاریابی محتوا، محتوا در رسانههای تحت مالکیت کسبوکارها پخش میشوند، اما درصورتی که محتوای مربوطه در رسانههای دیگر پخش شوند، تبلیغات نام میگیرند. همچنین، استراتژی بازاریابی محتوا، برخلاف تبلیغات که تهاجمی است، بیشتر جذبکننده است و باعث مزاحمت و ناراحتی مخاطبین نمیشود. علاوه بر این، تبلیغات بسیار پرهزینه است، در صورتی که بازاریابی محتوا هزینه چندانی ندارد.
به احتمال زیاد شما تنها کسب و کاری نیستید که در یک حوزه خاص، فعالیت می کنید، بلکه رقبای دیگری هم دارید که شاید سابقه فعالیت بیشتری نسبت به شما هم داشته باشند یا دیرتر از شما فعالیت خود را آغاز کرده باشند. حتی اگر محصولی که تولید میکنید بهتر از رقبایتان باشد، باید مخاطب را با محصول خود آشنا سازید و متقاعد کنید که محصول شما امتیاز برتری نسبت به سایر محصولات دارد. سادهتر بخواهیم بگوییم، شما محتوایی را که فکر میکردهاید لازم است تا مخاطب را جذب کند، تولید کردهاید؛ اما هنوز برای محتوای خود بازاریابی محتوا انجام نداده اید تا مخاطب را به مشتری خود تبدیل کنید. شاید عملکرد موثر رقبای شما به همین موضوع بر میگردد که تولید محتوا را با بازاریابی محتوا همراه کردهاند و مشتریهای بالقوه شما را به سوی خود میکشند! روش کار در بازاریابی محتوا بدین صورت است که مخاطبان علاقهمند به یک موضوع، در معرض پیامی قرار میگیرند که آنها را ترغیب می کند تا بابت کالا یا خدماتی که به آن نیاز دارند، هزینه پرداخت کنند تا به تداوم حیات کسب و کار شما کمک کنند.
یک مثال به مشخصتر شدن منظور ما کمک میکند. فیلم، سریال و انیمیشن، از جمله محتواهایی است که همیشه خریدار دارند و سایت های سینمایی از پرترافیک ترین و پربازدیدترین سایت ها هستند که سفارش تبلیغات زیادی هم میگیرند. خدمات ویژه سایت های سینمایی، قرار دادن لینک دانلود فیلم و سریال است؛ اما لینک های دانلود رایگان در فضای اینترنت وجود دارد و بدون پرداخت هزینه بابت دانلود، این گونه سایت ها دوام نمی آورند. اینجاست که بازاریابی محتوا وارد عمل میشود و در ازای پرداخت هزینه اشتراک ماهیانه یا سالیانه، لینک های دانلود پرسرعت و امکان نوشتن نقد و نظر توسط مشترکین را به مخاطبان و بازدیدکنندگان سایت پیشنهاد میدهد. اغلب طرفداران فیلم و سریال، دوست دارند از تکنیکهای به کار رفته در فیلم، شخصیتپردازی فیلم، نوع بازیها، پیرنگ و... با دیگران به بحث و گفتگو بنشینند. سایت های سینمایی با فراهم کردن امکان گفتگو برای مشترکین در سایت، نیاز آنها را به گفتگو درباره موضوعی که دوست دارند، مهیا می کنند. همچنین مشترکین میتوانند فهرستی از فیلمهای درخواستی خود را ارائه دهند تا در سایت ارائه شود و مزایایی از این دست که برای مخاطبان فیلم های سینمایی، ارزش دارد و مزیت رقابتی یک سایت محسوب میشود. این مثال تفاوت تولید محتوا و بازاریابی محتوا را مشخص میکند و یک درس بزرگ به شما میدهد که شناخت مخاطب، اولین گام در بازاریابی محتواست.
تبلیغات درون متنی/
اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت ارزان کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی را مطالعه کنید. من به شما پیشنهاد می کنم خدمات طراحی سایت پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند.
تبلیغات درون متنی
هرچه مخاطبان به اطلاعاتی که ارائه میدهید، بیشتر اعتماد کنند، احتمال خرید محصولات توسط آنها نیز بیشتر خواهد شد. همچنین، هنگامی که خوانندگان بهطور مداوم محتوای یک برند را میخوانند، دیدگاهشان نسبت به آن برند نه تنها ازلحاظ اعتبار، بلکه ازلحاظ علاقه به آن برند نیز تغییر خواهد کرد.
یکی از رایجترین اهداف بازاریابی محتوا، افزایش آگاهی از برند است. درواقع، هدف اصلی این است که مخاطبین، محتوای ارزشمند تولیدشده را ببینند و نسبت به آن عکسالعمل نشان دهند. این موضوع، نشاندهنده میزان تخصص یک شرکت است. محتواهای مرتبط با این هدف، میتواند در قالبهای زیر ایجاد شوند:
اندازهگیری این هدف بسیار سخت است. بااینوجود، با تلفیق یک سری دادهها و معیارها (KPI) با یکدیگر، میتوان میزان آگاهی از برند را اندازهگیری کرد.
با تولید محتوای باکیفیت، مخاطبان بیشتری جذب وبسایت شده و میزان ترافیک افزایش مییابد. الگوریتم موتورهای جستجو همواره در حال تغییر است. اما تا زمانی که شما بهصورت مداوم محتوای مرتبط و آموزنده با کلیدواژههای مناسب ایجاد میکنید و محتوای خود را بهروزرسانی میکنید، در موتورهای جستجو در رتبه بالاتری قرار خواهید گرفت. این موضوع، باعث افزایش دیده شدن از طریق بهبود سئو (SEO) میشود.
ایجاد اعتماد و آگاهی، لازمه هر کسبوکار است، اما شاید مهمترین هدف اغلب کسبوکارها ، تولید lead بهعنوان نتیجه بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوا باعث میشود افراد غریبه از طریق اطلاعات مفید و آموزنده محتواها، کسبوکار شما را پیدا کنند. تبدیل ترافیک وبسایت و وبلاگ به Lead و درنهایت پرورش lead ها در چرخه خرید و تبدیل آنها به خریدار، یکی از مهمترین اهداف بازاریابی محتوا است.
محتواهای مرتبط با این هدف میتوانند در قالبهای زیر ایجاد شوند:
Lead ها در فرایند بازاریابی نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند، اما leadهای بیکیفیت شما را به جایی نمیرساند. شما باید خریداران واقعی را جذب کنید. نکته مثبت در بازاریابی محتوا این است که تنها افرادی که به کسبوکار و زمینه تخصصی شما علاقهمند هستند، محتوای شما را دنبال میکنند. بنابراین، کسانی که درباره کسبوکار شما در مرورگر جستجو میکنند، محتوای شما را مشاهده و در فرم موردنظر، ثبتنام میکنند، افرادی هستند که تیم فروش باید بر روی آنها سرمایهگذاری کنند.
lead ها را از طریق سفر مشتری ایجاد کنید. سفر مشتری (Buyer’s journey)، شامل سه مرحله اصلی آگاهی، ملاحظات و تصمیمگیری است. توجه به محتوای ارائه شده به مخاطب در هر مرحله از سفر مشتری به دنبال کردن مشتری تا پایان قیف فروش کمک میکند.
۱- مرحله آگاهی: کاربر تازه متوجه شده است که یک مشکل دارد و برای پیدا کردن راهحل، در گوگل جستجو میکند. پس از این جستجو، وبلاگ شما را پیدا میکند و شروع به خواندن محتوای مربوطه میکند. سپس، برای اطلاع دقیقتر، به عنوان مثال، یک کتاب الکترونیکی دانلود میکند. تا به اینجا، تخصص خود را نشان داده و اعتماد مخاطب را جلب کردهاید.
۲- مرحله ملاحظات: کاربر در این مرحله، راهحل مشکل خود را ارزیابی میکند و تعدادی از ویدئوهای شما را تماشا میکند. در این مرحله، کاربر مطمئن شده است که شرکت شما میتواند مشکلش را حل کند.
۳- مرحله تصمیمگیری: در این مرحله، کاربر پس از ارزیابیهای مختلف، تصمیم به خرید یا استفاده از خدمات شما میگیرد. شما موفق شدید با استفاده از بازاریابی محتوا، کاربر را به خریدار تبدیل کنید.
یکی از بهترین راههای افزایش دیده شدن، اشتراکگذاری محتوای تولیدشده توسط مشتریان و lead ها است. قابلیت اشتراکگذاری، یکی از بهترین مزایای بازاریابی محتوا است. این اشتراکگذاری ممکن است بهصورت فوروارد ایمیل یا اشتراک یک پست در شبکه اجتماعی صورت گیرد. هرچه محتوای شما در بین افراد بیشتری به اشتراک گذاشته شود، به نفع شما خواهد بود.
تبلیغات میان متنی
تبلیغات گوگل جست و جو و همچنین سئو و بهینه سازی سایت از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. شرکت پیام آوا خدمات طراحی سایت تهران و سئو را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد.طراحی سایت حرفه ای ، بازاریابی و تبلیغات به رکن اساسی جامعه امروز ما تبدیل شده است.
تبلیغات میان متنی
اولین گام برای بازاریابی محتوا، شناخت مخاطب است. شما نمیتوانید برای تمامی کسب و کارها یک نسخه بپیچید؛ زیرا محصول، هدف و مخاطب هر کسب و کار با دیگری متفاوت است. برای دستهبندی کسب و کارها روش های مختلفی وجود دارد؛ اما کسب و کارها به طور کلی بر اساس مدل ارتباط با مشتری، به دو «دسته بیزینس به بیزینس» و «بیزینس به مشتری» تقسیم می شوند. صرف نظر از تفاوت های ماهیتی این دو نوع کسب و کار، شما باید بدانید کسب و کارتان از کدام نوع ارتباط با مخاطب استفاده میکند. مخاطب اصلی کسب و کارهایBusiness To BUsiness بیشتر شرکت ها و اشخاص حقوقی هستند و مخاطب کسب و کارهای Business To Customer اغلب مشتری و اشخاص. نیازهای هر دو نوع مخاطب با دیگری تفاوت دارد و به همین دلیل، روش های بازاریابی محتوا و تولید محتوا برای هر کدام از این کسب و کارها با دیگری فرق دارد.
ابتدا به سراغ رسالت کسب و کارتان بروید و ببینید که محصولتان قرار است چه مشکلی را حل کند و این مشکل گریبانگیر چه کسانی خواهد شد. مثلا شما صاحب یک شرکت خدماتی هستید و نیروی نظافتی به منازل میفرستید. پس شما مشکل نظافت منزل کسانی را حل میکنید که یا توانایی لازم را برای انجام آن ندارند یا کارمند هستند و وقت ندارند یا دوست ندارند کارهای منزلشان را انجام دهند. حالا باید بپرسید چه کسانی میتوانند مخاطب شما باشند تا به مشتری شما تبدیل شوند؟ زنان خانهدار، کارمندان (زن و مرد)، سالمندان و میانسالان. حالا شما با استفاده از بازاریابی محتوا میتوانید محصول خود را به نحو تاثیرگذار به آنها عرضه کنید.
تدوین استراتژی بازاریابی مهمترین عامل در بازاریابی است که به شما نقشه راه را نشان میدهد. بنابراین به مجموعه ای افراد آگاه با دانش استراتژیک نیاز دارید که درکی از روند معمول خریدها و میزان پیشرفت برند شما داشته باشند تا استراتژی بازاریابی شما را به بهترین نحو، تهیه نمایند. آنچه در استراتژی محتوا لحاظ میشود، استانداردهایی برای تولید محتوا و بازاریابی آن در شبکه های مختلف اجتماعی است. استراتژی محتوا شامل بخشهای مختلفی است مانند مخاطب محتوای شما، مزیت رقابتی محصول شما، فرمت تولید محتوا، جاهای مناسب برای انتشار محتوا و برنامه زمانی انتشار محتوا.
داشتن حساب کاربری در رسانه های اجتماعی، شانس به اشتراک گذاشته شدن محتوای تولیدشده توسط شما را افزایش میدهد. هر شبکه اجتماعی، فرمت خاصی برای تولید و بازاریابی محتوا را دارد. میتوانید با در نظر گرفتن استانداردهای فعالیت در هر رسانه اجتماعی، به صورت موثر محتوای تولید شده خود را تبلیغ کنید. اینستاگرام، تلگرام، توییتر، لینکدین، پینترست و... محبوبترین شبکه های اجتماعی هستند و موجب رشد سریع کسب و کار شما میشوند. شبکه های اجتماعی قابلیت بالا بردن تعداد مشتریان شما را نیز دارند.
میتوانید با جستجو در میان کلمات پر جستجوی گوگل، کلماتی را که با محصول شما مرتبط هستند، بیابید و محتوای محبوب تولید کنید. کلمات پرجستجو شما را به موضوعات داغ روز هدایت میکنند. البته در نظر داشته باشید که محتوایی که بر این اساس تولید میکنید، تاریخ مصرف دارد و همیشگی و ماندگار نیست. در کل، در بازاریابی محتوا باید توجه داشته باشید که محتوا مانند ماهی است، زود از دستتان در میرود و تازهاش ارزش دارد!
سئو و بازاریابی محتوا، دو روش مکمل همدیگر هستند که نه تنها از همدیگر تاثیر میپذیرند، بلکه بر روی همدیگر نیز تاثیر میگذارند. تا زمانی که سایت شما توسط موتورهای جستجوگر قابل دستیابی نباشد، کاربرها موفق به پیدا کردن سایت شما نمیشوند. در نتیجه نه میزان ترافیک سایت شما افزایش مییابد و نه نرخ بازدید از سایت شما بالا میرود. سئو سایت باعث می شود سایت شما در صدر نتایج جستجو قرار بگیرد و سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شود.
یکی از راه های ساده انتقال اطلاعات، تهیه اینفوگرافی است که ترکیبی از متن به همراه تصاویر گویای پیام است. در تهیه محتوای اینفوگرافیک می توانید به سراغ موضوعات داغ روز یا مطالب پرجستجو بروید و به صورتی مناسبی آنها را منتشر کنید و انتظار داشته باشید که به اشتراک گذاشته شوند. مثلا در تاریخ هایی مثل نوروز میتوانید با یک اینفوگرافی جذاب و خلاقانه، اداب و رسوم نوروز را توضیح دهید.
از جذاب ترین روش های بازاریابی محتوا، عنوان هایی است که کلمات کلیدی هدف را در خود دارند. بنابراین با عنوانی خلاقانه می توانید کاربر را ترغیب کنید تا ملالآورترین محتواها را نیز بخواند!
انتشار پیام از طریق ویدئو و پادکست، موجب جذابیت پیام شما میشود و شانس دیده شدن پیام شما بالاتر می رود. بارگزاری ویدئو در آپارات یا طراحی کمپین های تبلیغی برای انتشار آن، رشد چشمگیر مخاطبان شما را در پی خواهد داشت.
پادکست ها فایل های صوتی با مدت زمان کوتاه و بلند هستند که میتوانند جنبه علمی، گفتگویی، سرگرمی، نقد و بررسی و... را داشته باشند. در بازاریابی محتوا میتوان با اسپانسر شدن پادکست های پرطرفدار، محصول را تبلیغ کرده و برندآگاهی ایجاد کرد. این نوع پادکست ها به بهتر شنیده شدن شما کمک میکنند.
اگر اهل هزینه کردن برای تبلیغ محتوای خود هستید، میتوانید با برگزاری رویدادهایی مانند آموزش برخی مباحث، مخاطبان زیادی جذب کنید.
یکی از راه های حفظ مشتری، ارتباط مداوم با اوست. بنابراین با دریافت آدرس ایمیل مشتریان خود، میتوانید تعاملتان را بیشتر کنید، به مشتریان خود بفهمانید که به آنها اهمیت می دهید و از این طریق، آن ها را در جریان جدیدترین خدمات خود قرار دهید. برای ایمیل مارکتینگ به دیتابیسی نیاز دارید که آدرس ایمیل گروه هدف شما را در خود داشته باشد.
هدف شما از کار کردن بر روی سئو سایت، افزایش بازدید سایت است. برای بهبود سئو سایت به محتوای مناسب و جذاب نیاز دارید تا کاربران را برای ورود به سایتتان تشویق کنید. در بازاریابی محتوا، تولید محتوا سئو شده اهمیت زیادی دارد تا از طریق بالا بردن بازدید سایت، تعامل مشتری با محصول را بیشتر کند و به سیستم تحلیل رفتار هوشمند گوگل بفهماند که سایت شما کاربرپسند است. پیش از انجام هرگونه اقدامی بر روی سئو سایت به عنوان بخشی از فعالیت بازاریابی محتوا، باید تحلیل کاملی از سایت خود انجام بدهید تا از سرعت لود شدن صفحات، مناسب بودن نقشه سایت، کامل بودن منوها مطمئن شوید. گاهی مشکلات فنی مربوط به اجرای کدهای سایت، باعث بروز مشکلاتی میشود که بر سئو سایت اثر منفی دارد و بازاریابی محتوا را با شکست مواجه میکند. بنابراین ارزیابی سایت، اهمیت زیادی دارد.
بخشی از مهمترین فعالیت ها در سئو، به لینک سازی مربوط می شود. ساختن لینک، تبادل لینک و خرید لینک از فعالیت های معمول در بهینه سازی سایت است. در سئوی سایت، بخش مهمی از تحلیل به بررسی سالم بودن لینکها مربوط میشود. لینک های شکسته امتیاز منفی برای سئو سایت شما دارند و باعث سقوط رتبه سایت شما میشوند. استراتژی بازاریابی محتوا به شما می گوید چه سایت هایی برای تبادل لینک یا خرید پست مهمان مناسب هستند و میتوانند در موفقیت فرآیند بازاریابی شما موثر واقع شوند. تحقیق کلمات کلیدی و اعلام آنها به گروه تولید محتوا به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، از اقدامات کلیدی در سئو سایت است.
زمانی که استارت فعالیت های خود برای بازاریابی محتوا را میزنید، شروع به ارزش آفرینی برای کسب و کار خود کردهاید. علاوه بر افزایش مشتری، امتیازات دیگری نیز نصیب شما می شود، مانند:
هرچه اطلاعات بیشتری از محصول و کسب و کار خود به مخاطبانتان بدهید، بیشتر میتوانید اعتماد آنها را جلب کنید. هرچه تولید محتوا و به تبع آن بازاریابی برای محتوای تولیدشده هدفمندتر انجام شود، میزان جلب اعتماد مخاطب بیشتر می شود. زمانی که مخاطب به شما اعتماد پیدا کند، شما میتوانید از بابت وفاداری او مطمئن باشید.
بسیاری از افراد مشتری های بالقوه ای هستند که وقتی در معرض اطلاعات محصول شما قرار بگیرند، تمایل پیدا می کنند مطالب بیشتری بدانند. بنابراین بخشی از بازاریابی محتوا، انتشار مطلب به قصد افزایش آگاهی مخاطبان از برند است تا با امکانات و خدمات محصول آشنا شوند.
هر چقدر مطالبی که برای بازاریابی محتوا تولید می کنید جذابتر باشد، سئو سایت شما بهتر خواهد شد و همین امر باعث جذب مخاطبان بیشتری به سایت شما میشود.
بازاریابی محتوا تنها بر روی سایت متمرکز نیست و به انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی نیز رو می آورد؛ بنابراین از راه های مختلفی مشتریان را به سایت شما هدایت میکند. در صورتی که سایت شما قادر به پشتیبانی از نسخه های قابل نمایش در تلفن های همراه هم باشد، موفق به افزایش چشمگیر بازدید از سایت می شوید که در سئو سایت، تاثیر دارد.
زمانی که بازاریابی محتوا به خوبی انجام شود، شما به یک مرجع در حوزه کاری خود تبدیل می شوید و در جایگاه بالاتری نسبت به سایر رقبای خود قرار خواهید گرفت. بنابراین، برای انجام هرگونه بازاریابی محتوا، نیاز دارید به دنبال مزیت رقابتی خود بگردید تا بهترین نتیجه عاید شما شود.
زمانی که شما کالا یا خدماتتان را تبلیغ می کنید، نباید اجازه بدهید که توجه مخاطب به رقبای شما جلب شود یا باید اطلاعات را به نحوی به مخاطب ارائه دهید که به هیچ عنوان جذب رقیب شما نشود. زمانی که مشتری های ثابت و وفادار پیدا کنید، آنها سایر دوستان و نزدیکان خود را هم به استفاده از محصول شما دعوت می کنند، بنابراین بازاریابی محتوا از مشتریان شما بازاریابانی میسازد که قدرت اقناع دیگران را دارند و برای این کار میتوانند از مزیت رقابتی شما صحبت کنند و موجب افزایش برندآگاهی شما نیز بشوند. از خاطر مبرید که بازاریابی محتوا، یک تیر با چند نشان است.
شما برای گسترش کسب و کارتان، ناچارید یک استراتژی برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان خود داشته باشید: مثلا روز تولدشان را به آنها تبریک بگوید یا در تاریخ های خاص ملی و مذهبی در شبکه های مجازی مسابقه ترتیب بدهید یا پیشنهادهای جذاب برای ارائه به آنها داشته باشید. یک راه دیگر استفاه از نظرسنجی مخاطبانتان برای یافتن کاستی ها و رفع آنهاست.
در صورتی که بازاریابی محتوا را به صورت اصولی و صحیح و با محتوای مناسب انجام دهید، هزینه ای که کردهاید، به شما باز میگردد. البته به خاطر داشته باشید که همیشه هدف از بازاریابی محتوا، کسب درآمد نیست. گاهی افزایش آگاهی از برند ، مهم تر است؛ هر چند سرمایه شما به صورت آنی باز نگردد. بازاریابی محتوا سرمایهگذاری بلندمدت است و همواره به دنبال راههای موثرتر و جدیدتری است تا مشتریان بیشتری جذب کند.
تعامل با برند یکی از راه های تشخیص نیاز مشتری است که تا حدودی موجب تولید محتوا هم میشود. تعامل مشتری با برند، بهترین راه برای تشخیص نیاز مشتری برای بازاریابی محتوا به صورت هدفمندتر است.
تبلیغات میان متنی/
درب شیشه ای یکی از ملزومات دکوراسیون لوکس و مدرن ساختمان های امروز به حساب می آیند. قیمت درب شیشه ای را در سایت قائم الکتریک مشاهده کنید. همچنین درب ورودی ساختمان ها نیز برای حفظ امنیت عبور و مرور نیازمند تجهیزات راهبند است. قیمت راهبند را از قائم الکترونیک به راحتی دریافت کنید. درب شیشه ای اتوماتیک قائم الکترونیک/
تبلیغات میان متنی
شاید برخی گمان کنند که هدف بازاریابی تنها افزایش فروش است؛ اما در واقعیت این موضوع صحت ندارد. بازاریابان محتوا، با توجه به نیاز برند، یکی از چهار معیار زیر را برای بازاریابی انتخاب میکنند:
بازاریابی محتوا به دنبال درک روند خرید مشتریان و الگوی مصرف آنهاست. میزان مصرف به شما نشان می دهد که در چه زمینههایی ضعف دارید و برای چه حوزه هایی به بازاریابی بیشتری نیاز دارید. مثلا شاید شما شرکتی در حوزه طراحی فروش محصولات چرم هستید که فروشگاه اینترنتی دارید و سفارش های دوخت محصولات چرمی هم میپذیرید اما تنها به عنوان فروشگاه شناخته میشوید. بررسی و ارزیابی نحوه مصرف مشتریان به شما میفهماند که میزان مصرف در کدام بخش برای شما «صفر» یا «کم» است و نیاز به سرمایهگذاری یا تولید محتوا بیشتری دارد.
گاهی بازاریابان محتوا، متن، تصویر یا ویدئوی سرگرمکننده تولید می کنند تا شانس به اشتراک گذاشته شدن محتوایشان را بیشتر کنند. با این ترفند، هم محتوای سرگرم کننده تبلیغ می شود، هم میزان به اشتراک گذاری به بازاریابان میفهماند که آیا نیازهای درستی را هدف خود قرار دادهاند؟ برای مثال، برخی محتواها مانند کارواش، به صورت فصلی خریدار دارند و میزان به اشتراک گذاری آنها در فصل های مختلف، بالاتر می رود.
اغلب تلاش بازاریابی محتوا، جذب مشتری است. برای جذب مشتری، بهترین راه تشخیص نیاز و تبلیغ آن میان کسانی است که مخاطب برند و محصول شما هستند. بازاریابان محتوا راه های متنوعی را برای جذب مشتری امتحان میکنند.
هرچه میزان فروش شما بالاتر برود، سرمایه شما زودتر بازمیگردد. بنابراین اغلب مواقع، هدف از بازاریابی محتوا، افزایش فروش و ثبت سفارش است.
متخصصان و کارشناسان بازاریابی به شما توصیه میکنند برای ارزیابی کمپین بازاریابی محتوا خود، از ابزارهایی کمک بگیرید که به صورت دقیق به شما اطلاعات ارائه میدهند و موجب صرفه جویی در زمان میشوند.
این سیستم به شما کمک میکند وبلاگ ایجاد کنید و به پست های وبلاگ را بارگزاری کنید و بدون نیاز به تیم IT به سایت خود، صفحه اضافه کنید.
برای بررسی عملکرد کمپین های بازاریابی محتوا، میتوانید از Google Analytics استفاده کنید تا میزان پیشرفت خود را بسنجید.
این نرم افزارها به شما کمک میکنند انتشار محتوایتان را در شبکه های مختلف اجتماعی، کنترل کنید. این نرم افزارها برای پیشبرد فرآیندها و مسئولیت های هر بخش از پروژه استفاده میشوند.
محتوا یک اصل کامل بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است، به طوریکه سئو و بازاریابی محتوا دو نمونه از شرکای تیمهای بازاریابی اینترنتی، برای ایجاد کمپینهای تبلیغاتی هستند.
بارها و بارها اهمیت ایجاد محتوای ارزشمند برای افزایش دیده شدن شما در جستجو گفته شده است. وقت آن است که توجه افراد را به خود جلب کنید، از رقبای خود جلو بزنید و نیز نکاتی را به کار ببرید که بتوانید نتایج خوبی را از تولید محتوای خود بگیرید. به طور کلی محتوای شما باید به گونهای باشد که وقتی مخاطب آن را میبیند ازآن لذت ببرد و نام آن را تبلیغ نگذارد، اما نتیجه آن این باشد که از شما خرید کند و یا برند شما را بهتر به خاطر بسپارد.
این چک لیست راهنمایی خوبی جهت بازاریابی محتوا برای سئو میباشد؛ با استناد به استراتژی خود شروع کنید و این لیست را هر بار که یک کمپین جدید راهاندازی میکنید به کار ببرید تا مطمئن شوید محتوای شما دارای پتانسیل کامل برای حرکت به سمت هدف مورد نظرتان میباشد و نیز محتوای مطالبتان حرفی برای گفتن در این بازار رقابتی دارد یا نه.
استراتژی محتوا با کاربران آغاز و به پایان میرسد. البته هدف نهایی شما افزایش دادن فروش است اما بهترین راه برای دستیابی به آن این است که کاربران را در هر مرحله از فرایند توسعه استراتژی خود در نظر بگیرید؛ طوری که محصول شما را در ذهنشان به یاد بیاورند. با درک رفتارهای آنلاین، علایق و انتظارات مخاطب هدف خود، بازاریابان میتوانند محتوای قوی تری ایجاد کنند تا منجر شود کاربران با شما ارتباط برقرار کنند.
با توجه به کاربران، محتوای شما باید در حیطه علایق مخاطب باشد تا ارزش بیشتری به دست آورد. محتوای هدفمند به مراتب دنبال کنندههای (فالوورهای) قویتری را به همراه خواهد آورد و مشتریان راغب (leads) بیشتری را ایجاد میکند. همچنین دستیابی به رتبهبندی جستجوی بالا برای محتوای هدفمند بیشتر است؛ صحبت کردن با مخاطب چیزی است که باعث تعامل و نرخ تبدیل میشود.
محتوایی با کارایی بالا، توازنی بین کاربران و موتورهای جستجو است. همانطور که محتویات شما نیاز دارند توجه یک کاربر را به سرعت جلب کنند موتورهای جستجو نیاز به همین توجه دارند. محتوای خود و کانالهای اجتماعی را بهینه کنید تا کمک کند موتورهای جستجو ارتباطی بین محتوای شما و اطلاعاتی که مخاطبان شما در جستجوی آن هستند، برقرار کند.
دادههای شما داستانی از موانع مواجه شده و فرصتهای ایجاد شده از محتوای برند را بازگو میکنند و آنالیز کردن این داده یک مسیری برای توسعه کمپینهای قویتر فراهم میکند. با درک اینکه چگونه مخاطبان با محتوا ارتباط برقرار میکنند، بازاریابان میتوانند تمرکز خود را برای افزایش دید، مشارکت و نرخ تبدیل بگذارند.
از این چک لیست استفاده کنید تا محتوایی قویتر و در معرض مشاهده بیشتر از طریق درک اجزای استراتژی دیجیتال خود ایجاد کنید. از طریق سئو و بازاریابی محتوا به عنوان شریک، برند خود را میتوانید با محتوای مناسب در مقابل کاربران قرار دهید. به طور کلی محتوای شما باید طوری باشد که در ذهن مشتری باقی بماند و به این ترتیب میتوانید برند خود را نشان دهید. بنابراین قبل از طراحی استراتژی محتوای خود، بهتر است اطلاعات کاملی را در مورد ویژگیهای برند مورد نظر در بازار فروش و نیز رقبا کسب کنیم. با جمع آوری این اطلاعات میتوانیم با دید واقع بینانهای به سمت هدف خود حرکت کنیم و با دید سنجیدهتری به اجرای استراتژیها بپردازیم.
برنامهریزی و آمادهسازی درست برای هر کمپین بازاریابی محتوا اهمیت بسیار بالایی دارد. باید تا حد امکان در مورد بازاریابی هدف خود بررسی کنید، به طوریکه بتوانید مطالب مورد نیاز برای مشتریان خود ایجاد کنید. هنگامی که این پژوهش را انجام دادید باید مؤثرترین برنامه را برای فعالیت بازاریابی خود ایجاد کنید. میتوانید تصمیم بگیرید چه پلتفرمی استفاده شود، چه نوع محتوایی تولید شود، چگونه این محتوا را ایجاد کنید و چند وقت یکبار محتوای جدیدی تولید کنید. سوالات فوق از مهمترین سوالاتی است که برای برنامه ریزی و هدف گذاری بازاریابی محتوا باید به آنها پاسخ دهید و بر آن اساس برنامه خود را مشخص نمایید.
هنگامی که یک برنامه بازاریابی محتوای واقعی ایجاد کردید، یافتن مناسبترین پلتفرمها برای انتشار محتوا بسیار مهم است. سیستم مدیریت محتوا، پلتفرمهای شبکههای اجتماعی و دیگر رسانههای آنلاین که انتخاب میکنید باید استفاده کردن از آن آسان و ایمن باشد و همچنین باید جهت تعامل برای بازدیدکنندگان آسان باشد تا بتوانند محتوا را به اشتراک بگذارند.
به منظور ایجاد محتوای مؤثر باید ابتدا درک کنید برای چه کسانی محتوا تولید میکنید. این محتوا باید برای مشتری ایدهال شما باشد و اینکه او بیشتر به چه مواردی علاقه دارد. برای تولید محتوا جهت موضوع خاص ابتدا باید دید هدفتان چیست و سپس محتوای تولید شده شما را تا چه حد به این هدف نزدیک میکند. میتوانید محتوایی تولید کنید که نیازها و انگیزههای مشتریان را مورد خطاب قرار دهد و در نهایت آنها را به مرحله بعدی یعنی در قیف فروش بکشاند. به طور کلی باید تولید کننده محتوا دارای شناخت کافی و درک مخاطب باشد که این نکته شروع موفقیتآمیز در هر بازاریابی محتوا میباشد.
بسیاری از افراد به طور روزانه به سمت اینترنت برای یافتن محتوای ارزشمند و مفید میروند. در صورتی که محتوای باکیفیت تولید نکنید بنابراین دلیلی ندارد بازدیدکنندگان به سمت وبسایت و صفحات اجتماعی شما بیایند. باید همیشه اطلاعات باکیفیت تولید کنید که بازدیدکنندگان آنلاین شما بخواهد بخوانند و مشتاق شوند برای کاربران آنلاین دیگر به اشتراک بگذارند. اگر چنین کاری انجام دادید، به سمت تبدیل شدن به یک بازاریاب محتوای خوب سوق مییابید.
انتشار محتوای خوب افراد را به وبسایت شما جذب خواهد کرد. اما اگر بخواهید محتوایتان بیشتر از این دیده شود باید بازدیدکنندگان را به تعامل با خود و دیگر بازدیدکنندگان آنلاین تشویق کنید. این کار نسبتا با اضافه کردن دکمههای اشتراکگذاری، از طریق اجازه دادن به بازدیدکنندگان آنلاین برای کامنت گذاشتن در مورد محتوایتان و اضافه کردن بخشهای بحث محلی که افراد در مورد محتوای ارائه شده صحبت کنند انجام دهید.
هر زمانی که یک محتوای ارزشمند و باکیفیتی تولید میکنید، فقط آن را به وبسایت خود اضافه نکنید بلکه این محتوا را برای استفاده در اهداف مختلف و آن را در فرمتهای مختلف منتشرکنید. فرمتهای رایج دیگر از جمله ویدئو، صدا (audio)، تصویر و اینفوگرافیکهاست که فرمتهای بسیار رایج برای کاربران آنلاین است و به آسانی میتوانند اشتراکگذاری کنند و بنابراین در سراسر اینترنت پخش شود.
بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابی است که باید به طور جدی در نظر گرفته شود. در صورتی که استراتژی که ایجاد و اجرا کردید شامل هر دو اهداف کسب و کار و نیازهای مشتریان بود این بسیار مؤثر میباشد. بنابراین یک استراتژی بازاریابی خوب همیشه شامل نیازهای مخاطبان در حال رشد و تکنولوژیهای نوظهور است.
تبلیغات میان متنی
همچنین می توانید انواع جک برقی و قیمت جک برقی را در سایت قائم الکترونیک ببینید. / انواع دوربین مداربسته و نماترموود و تجهیزات شبکه را نیز در سایت شرکت قائم الکتریک می توانید ببینید.
تبلیغات میان متنی