روابط عمومی آنلاین شباهت زیادی به روابط عمومی سنتی دارد. روابط عمومی بیشتر روی تاثیرگذاری بر مردم تمرکز دارد تا خرید مکانی برای انتشار محتوای برند شما. این تاثیرگذاری میتواند نتیجه یک داستان و محتوای خوب در مجلات، بلاگ، روزنامه و به تازگی، شبکههای اجتماعی باشد.
معمولا وقتی درباره روابط عمومی سنتی صحبت میکنیم، بیشتر منظورمان رسانههای سنتی مانند تلویزیون، رادیو، مجلات و روزنامه است.
در روابط عمومی آنلاین، رسانههای سنتی هم میتوانند هدف خوبی باشند، اما بیشتر تمرکز روی پلتفرم و شبکههای آنلاین، از موتورهای جستجو گرفته تا شبکههای اجتماعی، است. این رویکرد آنلاین روی موارد زیر تاثیر میگذارد:
توسعه و پیشرفت روابط عمومی میتواند هم مستقیم و هم غیرمستقیم باشد. یک کسب و کار میتواند هم از هشتگ و کلمات کلیدی استفاده کند و هم از ایمیل و خبرنامههای الکترونیکی. اما در قلب هردو روابط عمومی سنتی و آنلاین، داستانسرایی قرار دارد. این هیچوقت تغییر نمیکند، همیشه داستان و محتوای خوب است که جذابیت روابط عمومی آنلاین و آفلاین را حفظ میکند.
وابستگی مقوله روابط عمومی آنلاین و بازاریابی ایمیلی به یکدیگر بسیار زیاد است. بازاریابی ایمیلی یکی از روش های اساسی روابط عمومی آنلاین بشمار می رود. برای درک هر مبحثی در فضای آنلاین می توان آن مبحث را با دنیای واقعی مقایسه کرد و راه حل های دنیای واقعی را به دنیای اینترنت منتقل کرد. درباره روابط عمومی آنلاین نیز به همین ترتیب است. یک مسئول روابط عمومی در یک شرکت و یا یک اداره را در نظر بگیرید. شرح وظایف کارمند روابط عمومی را میتوان در دنیایی آنلاین تعریف کرد و به این ترتیب به مفهموم روابط عمومی آنلاین رسید. امروزه میتوان بازاریابی ایمیلی و کلیه روش های ارتباطی از طریق شبکه های اجتماعی و غیره را در زمره روش های روابط عمومی آنلاین قلمداد کرد.
تبلیغات درون متنی/
اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحی سایت شرکتی و طراحی سایت فروشگاهی را مطالعه کنید. من به شما پیشنهاد می کنم خدمات طراحی سایت پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند.
تبلیغات درون متنی
برای رسیدن به مفهوم سنتی روابط عمومی باید تعریفی از روابط عمومی در دنیای واقعی ارائه دهیم. سپس این تعاریف را در دنیای دیجیتال و آنلاین باز تعریف کنیم. قطعا برخی از مفاهیم روابط عمومی در دنیای الکترونیک تعریف متفاوتی میابند و باید راهکارهایی جدید برای آنها یافت. در برخی منابع روابط عمومی را به هر روشی برای برقراری ارتباط تعریف کرده اند. شاید این تعریف در کل درست باشد، ولی در دنیای واقعی بسیار انگشت شمارند شرکت ها و تولید کنندگانی که بتوانند از تمام روش های ارتباطی استفاده کنند. شاید در دنیای دیجیتال روش های برقراری ارتباط بی هزینه و کم هزینه به نظر برسند، ولی برای رسیدن به جایگاهی که در تبلیغات سنتی در آن میشد تمام مردم یک کشور را از پیامی آگاه کرد، در دنیای دیجیتال مستلزم صرف سالها زمان و تخصص و صد البته هزینه مالی بالا است. بنابراین ما در این مقاله با وجود پذیرش تمام روش های ارتباطی برای شکل گیری روابط عمومی، تنها به توضیح روش هایی می پردازیم که در دنیایی واقعی و در دنیای دیجیتال برای تمام تولید کنندگان کالا و عرضه کنندگان خدمات میسر و قابل دسترس باشد. روابط عمومی برای یک شرکت در ایران به معنی آن است که مشتریان را از کالاها و خدماتش آگاه کند و نظر آنها را در باره کالا و خدماتش دریافت کند. در بسیاری از مواقع این نظرات به هیچ راهی نمی روند و در برخی شرکت های بصورت انگشت شمار نظرات مشتریان در روند تولید محصولات موثر واقع می شوند.
روابط عمومی در شرکت های بزرگ دنیا، جایی است که سیاست گذاری های تبیلیغاتی شرکت در آنجا شکل می گیرد. این روابط عمومی است، که تغییر سلایق مشتریان را رصد می کند. آیا مردم امروز به دلیل مشاهده نتیجه ای که بیماری های قندی برای افراد ایجاد می کنند، به دنبال خرید شکلات هایی با شکر کمتر هستند. شرکت نوتلا با کم کردن 0.2 درصد از شکر محصولاتش میزان فروش محصولاتش را بین مردم فرانسه و انگلستان سه برابر کرد. ولی مردم ایتالیا نسبت به این تغییر واکنش منفی نشان دادن و محصولات شرکت نوتلا با افت 2% در ایتالیا مواجه شد. میدانید شرکت نوتلا برای تصمیم این موضوع نزدیک به سه سال بر روی رفتار خرید مردم در سه کشور آمریکا، انگلستان و فرانسه تحقیق کرده است. شرکت سلطنتی چای انگلستان روزانه سلیقه مردم را رصد میکند. این شرکت کارمندانی دارد که وظیفه ای بجز چشیندن طعم چای های تولید شده و سنجیدن این طعم با طعم مورد نظر مردم ندارند. شرکت سلطنتی چای انگلستان یکی از بزرگترین صادرکنندگان چای به سراسر دنیا است.
روابط عمومی بدون آنکه برنامه ای برای تغییر داشته باشید، تاثیر چندانی در توسعه کسب و کار ایجاد نخواهد کرد. برنامه ریزی برای تغییر محصولات تولیدی و حرکت به سمتی که مخاطب انتظار دارد، میتواند باعث موفقیت یک شرکت شود و برخلاف آن بی تفاوتی نسبت به تغییر ذائقه مردم میتواند موجب شکست بزرگترین شرکت ها شود. در مقاله های قبلی از شرکت شورلت مثال زدیم و گفتیم در پانزده سال قبل هر شخص ثروتمندی ماشین های شورلت را جزء سه برند برتر برای خرید خودرو میدانست. ولی آیا امروزه حتی ثروتمند ترین افراد جوامع مختلف، ماشین های شرکت شورلت را اصلا جزء ماشین هایی که ممکن است بخواهند بخرند حساب می کنند؟ میدانید این امر تنها به دلیل پافشاری شرکت شورلت به تولید خودرو با استاندارد های قبلی خود و عدم مطابقت با سلیقه جوانان ایجاد شده است.
مثال دیگر شرکت نوکیا است: شرکت نوکیا 10 سال قبل جزء یکی از دو شرکتی بود که هر شخصی تمایل داشت گوشی تلفن خود را از آن ها تهیه کند. ولی امروز حتی جزء ده شرکت اولی که اشخاص برای خرید به آنها فکر می کنند هم قرار ندارد. شرکت نوکیا برای انتقال سیستم عامل گوشی هایش به اندروید تعلل کرد. تعللی که موجب شکست این شرکت شد. استدلال شرکت نوکیا، عدم هماهنگی محصولات تولیدی شرکت ماکروسافت با محصولات گوگل شد. شرکت ماکروسافت امروز محصولاتش را بصورت کامل با محصولات شرکت گوگل هماهنگ کرده است. ولی نوکیا چطور آیا نوکیا مانند ماکروسافت میتواند جایگاه خود را از بازار گوشی دنیا پس بگیرد؟ شاید برای انجام اینکار شرکت نوکیا ناچار به پرداخت هزینه های گزاف تبلیغاتی و هزینه برای تولید تکنولوژی های جدید برای گوشی های خود مانند تکنولوژی نمایش همزمان تصویر دو دوربین عقب و جلو باشد.
بنابراین هنگامی که از روابط عمومی صحبت می کنیم، صرفا منظورمان این نیست که تبلیغات کنید، نویسندگان آنلاین استخدام کنید. و کمپین های تبلیغاتی ایجاد کنید. منظور این است که مشاهده کنید و حرف و سلیقه مخاطب خود را بشنوید برای تغییر برنامه داشته باشید.
شرکت بنز: در رکود اقتصادی اروپا و آمریکا خم به ابرو نیاورد، بعد از پایان رکود نتایج حاصل از فروش بنز در دوران رکود حتی بهتر از دوران قبل از رکود بود. شرکت بنز برای دوران رکود یک برنامه ریزی جالب انجام داده بود. با شروع دوران رکود شرکت بنز با شیخ نشین امارات قرار دادی برای تولید و عرضه خودرو های منحصر به فرد در امارات امضا کرد. با وجود سخت شدن قوانین مالیاتی در اروپا و آمریکا در دوران رکود میزان اروپاییان و آمریکایی هایی که به امارات سفر می کردند، روز به روز بیشتر شد و این سرمایه گذاری شرکت بنز در این کشورها را بیش از پیش با موفقیت روبرو کرد. ثروتمندان اروپا و آمریکا با دیدن خودروهای بنز در امارات که نظیر آن در اروپا و آمریکا موجود نبود، مانند نقل و نبات این خودروها را خریداری کردند. یک سیاست درست شرکت بنز را چنان از رقبا جلو انداخت که دیگر شرکت هایی مانند بی ام دبلیو در رویاهای خود هم نمیتوانند، به سطح رقابت با شرکت بنز بازگردند.
روابط عمومی براساس سنجش بازارهای مختلف و تحقیقات بازار و بازاریابی بین الملی تنها روش روابط عمومی است که می تواند برای تجارت سودی به همراه داشته باشد. بازاریابی و روابط عمومی امروزه یک دانش با دو اسم متفاوتند. اگر نمی دانید مردم آفریقای شمالی چه ذانقه ای دارند و آیا امکان عرضه کالا و خدمات شما در این کشورها وجود دارد یا خیر، رقبای شما در این کشور ها چه کسانی هستند؟ کالاهای رقابتی با کالا وخدمات شما در این کشورها با چه قیمتی عرضه می شود؟ کیفیت این کالا ها در مقایسه با کالاها و خدمات شما در چه جایگاهی است؟ شرکت شما روابط عمومی ندارد. و این امر اصلا شوخی بردار و قابل تعارف نیست.
شرکت باکس امروزه در بیش از 90 درصد کشورهای دنیا خدمات کلاد عرضه می کند و شرکت مایکروسافت مشتری این شرکت محسوب میشود و اکثر ما حتی اسم این شرکت را هم نشنیده ایم. روابط عمومی یعنی رابطه با عموم مردم در سراسر دنیا شناخت آنها و تحقیق درباره آنها. اگر انجام اینکار برای ما سود مالی به همراه نداشته باشد باید دیوانه باشیم که برای انجامش هزینه ای پرداخت کنیم.
مایکروسافت ویندوز لانگهورن را فدای بازاریابی محصولات خود در آفریقا کرد. هزینه ای بالغ بر 40 درصد کل درآمد مایکروسافت در آفریقا امروز آفریقا را به یک بازار واقعی برای محصولات مایکروسافت تبدیل کرده است. کدامیک از شرکت های ایرانی این قابلیت را دارند؟ تعدادشان از انگشتان دست کمتر است.
میزان درآمد شما و میزان قابلیت رقابت شما تنها با افزایش شناخت شما از بازارهای مختلف ممکن است. اگر میخواهید روابط عمومی قوی داشته باشید. به این فکر نکنید که در فلان روزنامه یک اگهی رپورتاژ چاپ کنید، یک نویسنده قابل برای صفحات آنلاین سایت خود استخدام کنید. ویا کارهایی مانند اینها، این کار ها باید جزء روتین تبلیغات شما باشد. روابط عمومی امروزه بسیار فراتر از این کار های ابتدایی است. روابط عمومی باید مسیر بازار های جدید را برای شما باز کند. باید از تغییر سلیقه مردم شما را آگاه کند. آیا امروز میتوان در خیابان کودکانی را دید که از مدرسه پیاده به خانه میروند؟ تعدادشان از انگشتان دست کمتر شده است. بنابراین اگر کالایی که تولید می کنید. مشتریانش کودکان مدرسه ای هستند. تبلیغات شما دیگر نمی تواند تنها برای کودکان جذاب باشد. کودکان امروز بشدت توسط والدینشان کنترل میشوند، شما باید کالای خود را به پدر و مادرهای کودکان بفروشید. این امر فروش محصولاتی مانند لواشک و یخمک را قطعا تحت تاثیر قرار میدهد، ولی کدامیک از این محصولات در این مدت تغییر کرده اند؟ هیچکدام. تبلیغات گاهی بی اثر میشود. گاهی لازم است ظاهر محصول، نام محصول، نحوه تبلیغ محصول تغییر کند.
تبلیغات میان متنی/
درب شیشه ای یکی از ملزومات دکوراسیون لوکس و مدرن ساختمان های امروز به حساب می آیند. قیمت درب شیشه ای را در سایت قائم الکتریک مشاهده کنید. همچنین درب ورودی ساختمان ها نیز برای حفظ امنیت عبور و مرور نیازمند تجهیزات راهبند است. قیمت راهبند را از قائم الکترونیک به راحتی دریافت کنید. درب شیشه ای اتوماتیک قائم الکترونیک/
تبلیغات میان متنی
دنیای آنلاین به شما امکان می دهد بدون پرداخت هزینه مالی با افراد مختلف در شبکه های اجتماعی در تماس باشید. با کمک ابزار های تحلیلی مشتریان سایت خود را تحلیل کنید. از دلایل عدم خرید آنها آگاه شوید و تغییرات لازم را در کمپین های بازاریابی خود انجام دهید. برای موفقیت در روابط عمومی آنلاین موارد زیر را بدقت اجرا کنید.
این تحقیقات باید لیستی از شرکت های فعال در کشور های مختلف، تولید کننده و یا عرضه کننده بودن این شرکت ها، قیمت و کیفیت کالاهای رقابتی با کالا و خدمات خود را شامل شود. علاوه بر این میزان هزینه حمل و نقل و قیمت عرضه کالا و خدمات را در کشورهای مختلف باید محاسبه کنید.
اگر فعالیت در شبکه های اجتماعی را به تبلیغ صرف ترجمه کنید. نتیجه ای برای شما ندارد. هنگامی که مردم درگیر حادثه ههایی مانند حادثه زلزله در غرب هستند، شما نمیتوانید بی تفاوت همچنان به تبلیغ محصول خود بپردازید. همراهی با احساسات مخاطبان میتواند شما را برای همیشه از رقبایتان به جلو بیاندازد. مثالا میتوانید یک کمپین حمایتی ایجاد کنید. و با تهیه ویدئو و عکس از کارهای این کمپین بین مخاطبان خود اعتبار بدست بیاورید.
یکی از اصلی ترین بازوهای روابط عمومی آنلاین ایمیل های تبلیغاتی است. بدلیل توضیحات کامل در مقاله بازاریابی ایمیلی چیست؟ از توضیح دوباره در این مقاله اجتناب می کنیم.
رتبه های بالا در نتایج جستجو یکی از بهترین روش های جذب مخاطب برای کالا و خدمات است و باید جزء راهکارهای روابط عمومی شما باشد. سئو یعنی بدست آوردن رتبه بالا در گوگل به صورت ارگانیک و طبیعی و این یعنی ارتباط بیشتر با مخاطب. ارتباطی که به صورت مستقیم باعث افزایش عرضه کالا و خدمات شما می شود.
با قراردادن بخش نظرات و پر کردن مصنوعی چند نظر، مخاطبان را به نوشتن نظرات ترغیب کنید. تمام سیستم های مدیریت محتوای موجود، امکان مدیریت کامل نظرات را به شما میدهند. بنابراین جای نگرانی برای نظرات نا مناسب در سایت نیست.
راهکاری برای تغییر کالا و خدمات خود با سلایق مخاطبان خود ایجاد کنید.
نکته : برخی شرکت ها بجای تغییر کالا و خدمات خود با ذائقه مشتری، ذائقه مشتری را براساس کالا و خدمات خود تغییر داده اند. نمونه موفق این کار در ایران شرکت لایکو می باشد. بنابراین خلاقیت را فراموش نکنید. خلاقیت کلید موفقیت در روابط عمومی است.
شروع روابط عمومی دیجیتال:
پیش از روابط عمومی آنلاین، شرکت ها عموما در مورد برند شرکت و اینکه چه کارهایی کرده اند صحبت های طولانی با مخاطبین بی علاقه انجام می دادند. این رویکرد دیگر موثر نیست. اینکه فقط در مورد نام تجاری شرکت صحبت کنید کافی نیست، بلکه باید محتوا تولید کنید؛ محتوا یک اصل مهم است. مطلب شما نباید در مورد محصول یا کمپانی شما باشد بلکه همیشه در مورد افرادی باید باشد که مصرف کننده محصول تولیدی شما هستند. به زبان دیگر، خودتان و محصول را توضیح ندهید و بالعکس مشتری خود را به عنوان قهرمان معرفی کنید.
سال گذشته، فلیکس بومگارتنر از بالاترین نقطه ای که تا کنون انسان از آن پریده است در حالی که ۸ میلیون انسان او را به صورت زنده از یوتیوب تماشا می کردند، به سمت زمین شیرجه رفت. برخی این سقوط آزاد ۳۹۰۰۰ متری را که Redbull اسپانسر آن بود، یک نمایش تبلیغاتی خطاب کردند. اما ماجرا چیزی بیشتر از یک نمایش بود: این کوشش، نمایشی از بازاریابی محتوا محور بود تا در سطحی غیرقابل تصور، مردم را به درون داستان تجاری شرکت ردبول بکشاند.
مزیت روابط عمومی دیجیتال:
موفقیت در روابط عمومی آنلاین:
برای موفقیت در روابط عمومی آنلاین موارد زیر را بدقت اجرا کنید.
سئو: رتبه های بالا در نتایج جستجو یکی از بهترین روش های جذب مخاطب برای کالا و خدمات است و باید جزء راهکارهای روابط عمومی شما باشد. در واقع سئو یعنی بدست آوردن رتبه بالا در گوگل به صورت ا طبیعی که این مهم ارتباط بیشتر با مخاطب را به همراه خواهد داشت. ارتباطی از جنس مستقیم که باعث افزایش عرضه کالا و خدمات شما می شود.
بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی: در صورتی که فعالیت در شبکه های اجتماعی را به تبلیغ صرف ترجمه کنید ، نتیجه ای برای شما ندارد. هنگامی که مردم درگیر حادثه هایی مانند حادثه سیل در شرق و غرب هستند، شما نمیتوانید بی تفاوت همچنان به تبلیغ محصول خود بپردازید. همراهی با احساسات مخاطبان میتواند شما را برای همیشه از رقبایتان به جلو بیاندازد. به عنوان مثال میتوانید یک کمپین حمایتی ایجاد کنید. و با تهیه ویدئو و عکس از کارهای این کمپین بین مخاطبان خود اعتبار بدست بیاورید یا خدمات خود را در قالب مسئولیت های اجتماعی با سیل زدگان عزیز ایران به انتشار بگذارید.
پاسخ گویی به نظرات کاربران: با قراردادن بخش نظرات و پر کردن مصنوعی چند نظر، مخاطبان را به نوشتن نظرات ترغیب کنید. تمام سیستم های مدیریت محتوای موجود، امکان مدیریت کامل نظرات را به شما میدهند. بنابراین جای نگرانی برای نظرات نا مناسب در سایت و شبکه های اجتماعی نیست.
سخن پایانی
بازاریابی و تبلیغات به رکن اساسی جامعه امروز ما تبدیل شده است. سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو و همچنین تبلیغات گوگل ادوردز از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. شرکت پیام آوا خدمات طراحی سایت تهران و سئو را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد.